OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sameskolstyrelsen (SamS) är styrelse för sameskolorna och för verksamheter som hör till dem. Sameskolan är en skolform likvärdig med grundskolan och förskoleklass som är utformad och profilerad med de samiska språken och den samiska kulturen. Till SamS uppgifter hör också att stödja utveckling och produktion av läromedel för samisk undervisning.
SamS får efter avtal med en kommun fullgöra kommunens uppgifter inom förskoleverksamheten för samiska barn. De fem sameskolorna finns i Gárasavvon, Giron, Váhtjer, Jåhkåmåhkke och Dearna. Vi bedriver har samisk förskoleverksamhet i Giron, Váhtjer, Jåhkåmåhkke och Luspie kommuner. Sameskolstyrelsen har även ett uppdrag att anordna fjärrundervisning i de samiska språken och ge möjligheter för elever i hela Sverige att få undervisning i samiska.
ARBETSUPPGIFTER
• Sedvanliga arbetsuppgifter inom lönehantering, allt från personregistrering, kontroll och inrapportering av löneunderlag för myndighetens samtliga anställda. Det innefattar även tolkning av lagar och avtal samt avstämning av skatt- och arbetsgivaravgifter
• Supporta chef och medarbetare i diverse lönefrågor
• Ta fram rapporter, skriva intyg och ta fram underlag kopplade till löneprocessen inom myndigheten
• Under ledning av våra controllers bistå ekonomienheten i arbetet med myndighetens ekonomi. De arbetsuppgifter som i första hand är aktuella är fakturering, systemadministration i Visma proceedo samt Agresso, upprättande av rapporter samt andra förekommande uppgifter inom ekonomiadministration.
• Övriga administrativa uppgifter såsom till exempel uppdatering av myndighetens webbplats.
KVALIFIKATIONER
Är du den vi söker?
För att lyckats väl i tjänsten så krävs att du har erfarenhet av att jobba med ekonomi och löneadministrativa arbetsuppgifter sedan tidigare, gärna i en statlig myndighet. Du behöver vara självgående och lösningsorienterad och tycka om att arbeta med utveckling. Du har en positiv människosyn och har en förmåga att skapa goda relationer och förebygga och lösa konflikter. Att du har en god samarbetsförmåga är ett krav då vi är ett litet kansli där tjänstepersonerna jobbar nära varandra och har dagliga kontakter med rektorer, personal och andra myndigheter och organisationer. Du är strukturerad och ordningsam. Du är serviceinriktad och tycker om att hjälpa människor och bistå med information. Grundläggande kunskaper i samiska är ett krav, om du inte har det förväntas du lära dig under anställningen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
• Gymnasiekompetens
• Högskoleutbildning inom ekonomi eller annan utbildning inom löneadministration på gymnasienivå.
• Arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller löneadministration
• Datorvana gärna med erfarenhet från Googlemiljö, Agresso och Visma proceedo
Tjänsten är en deltidstjänst på 50 %-70% med placeringsort Jokkmokk. Vi strävar efter att vara en flexibel arbetsplats där ett deltidsuppdrag hos oss går att kombinera med annan sysselsättning.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske löpande.
Sameskolstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.
Sökande måste uppvisa utdrag från polisens belastningsregistret innan anställning.
Du som har skyddade personuppgifter har möjlighet att skicka din ansökan med posten eller genom att kontakta myndighetens personalhandläggare på tel: 0971/442 08.