Ekonomihandläggare med inriktning mot lön och pensionsområdet

Ekonomihandläggare med inriktning mot lön och pensionsområdet

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Mölndals stad har en samlad HR-avdelning med övergripande ansvar för stadens arbetsgivarfrågor. Avdelningen består av HR-enheten, Vikarieenheten samt Löneenheten. På Löneenheten är vi knappt 20 medarbetare och här arbetar löneadministratörer, systemadministratörer, ekonomi- och pensionshandläggare samt systemförvaltare HR-system.

Nu söker vi en ny kollega till Löneenheten för att hjälpa oss ge bästa möjliga service och stöd tills stadens chefer och medarbetare.




ARBETSUPPGIFTER
I rollen som ekonomihandläggare arbetar du med ekonomi- och pensionshandläggning samt löneadministrativa delar i ett viktigt och omväxlande uppdrag. Tillsammans med ytterligare en kollega arbetar du i nära samarbete med övriga medarbetare på Löneenheten. Inom pensionsområdet arbetar du med att administrera tjänstepensionen för stadens medarbetare och för vissa kommunala bolag där rapportering av löner och anställningsuppgifter till bland annat KPA Pension och Pensionsvalet är en central uppgift. Andra arbetsuppgifter inom pensionsområdet är handläggning av löneväxling, information om tjänstepension till medarbetare samt omvärldsbevakning och nätverkande inom pensionsområdet.

Inom det ekonomiadministrativa området samarbetar du kontinuerligt med ekonomiavdelningen i frågor gällande redovisning av arbetsgivaravgifter, lön- och pensionsberäkningar. Du ansvarar bland annat för körning av ekonomifiler i samband med lönekörning, hantering av löneskulder, rättningar av inkomstuppgifter till Skatteverket samt avstämning och uppföljning av konton inom löneområdet. Du hanterar fakturor kring pensioner, försäkringar, kollektivtrafikkort och löneväxling samt rapportering till myndigheter som exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Kronofogdemyndigheten.

Förutom ovanstående kommer du i del av din tjänst att självständigt hantera lönehanteringens alla delar. Du arbetar med att kontrollera, registrera och bearbeta löneunderlag utifrån målet rätt lön till rätt person i rätt tid. En viktig del i arbetet är att ge ett aktivt och konsultativt stöd till stadens chefer och medarbetare i lön- och avtalsfrågor. I arbetet med lönehantering ingår även att aktivt delta i utvecklingen av vårt arbetssätt med verksamhetens behov i fokus där inte minst utvecklingen av digitala verktyg är en central del.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi och/eller löneområdet. Du har erfarenhet av ekonomiadministration som exempelvis rättning av inkomstuppgifter samt avstämning och uppföljning av konton. Erfarenhet av pensionsområdet krävs. Inom lönehanteringens delar är det meriterande om du har erfarenhet av löneadministrativt arbete sedan tidigare. Det är även meriterande är om du har kunskap och erfarenhet av arbete i systemen Personec P och TimeCare planering.

För att lyckas i din roll har du god förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och har ett mycket gott bemötande. Du är noggrann och mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört. Du har förmågan att både ha fokus på detaljer och helhet, och du kontrollerar och följer upp ditt arbete. Vidare har du en god samarbets- och kommunikationsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå uppsatta mål.

Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet.









ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helena Anund
031-3152014
Benny Lindholm, Vision
070-4677779
Enhetschef Agneta Wagner
031-315 17 73
Enhetschef Lars-Gunnar Olsson

Bemanningsplanerare Helena Anund
031-3152014
HR-chef Maria Bergman
031-3151778
Annika Håkansson, SACO
031-27 37 01
Monica Karlsson, TCO
0704-677050
Lena Sohlberg, Kommunal
031-27 10 81
Bemanningsplanerare Heli Forsberg
031-3152014

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mölndals stad, HR-avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 oktober 2022
  • Ansök senast: 19 oktober 2022

Besöksadress

Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


21 november 2024