OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en serviceinriktad ekonom med intresse för ekonomiadministration? Vill du få möjlighet att genom din kunskap och erfarenhet vara med och bidra till utvecklingen av ekonomifunktionen på ISP? Vill du dessutom arbeta på en växande myndighet med fokus på Sveriges försvars-, säkerhets- och utrikespolitik? Då är det här rollen för dig!
Inspektionen för strategiska produkter (ISP) och gruppen för personal, ekonomi och administration (PEA) letar nu efter en ekonomihandläggare.
Som ekonomihandläggare arbetar du med daglig och löpande ekonomiadministration såsom fakturahantering, leverantörsreskontra, avstämningar, granskning av utlägg och reseräkningar, arvodesutbetalningar, avtalsuppföljning, ärendehantering, samt personalekonomi. I rollen ingår också att arbeta med planerings- och uppföljningsarbete samt delta i arbetet med myndighetens årsredovisning och budgetunderlag. Du kommer även arbeta med handläggning av en stor mängd beslut av myndighetens avgiftsdeklarationer, vilket inträffar under våren. Rollen är en kombination av rent ekonomiadministrativt arbete och arbete av mer analyserande karaktär där du är med och tar fram nya processer och metoder för att effektivisera ekonomigruppens arbetssätt samt följer upp och utvärderar det dagliga arbetet.
Du handlägger och driver ärenden självständigt men arbetar också i nära samarbete med ytterligare en kollega i ekonomifunktionen. Ekonomifunktionen arbetar verksamhetsnära och du har dagligen många kontakter, såväl externt och internt.
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.
• 2-3 års aktuell erfarenhet av ekonomiadministration (exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och handläggning av reseräkningar/utlägg).
• God kunskap av det ekonomiadministrativa regelverket
• Mycket goda kunskaper i Excel och Officepaketet
• Mycket goda kunskaper i svenska och har lätt för att uttrycka dig skriftligt och muntligt.
• Grundläggande kunskaper i engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• Aktuell och relevant erfarenhet från arbete på statlig myndighet eller inom annan offentlig förvaltning med samma eller liknande arbetsuppgifter.
• Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i ekonomisystem, exempelvis Primula, Platina, Visma Proceedo, Agresso /Unit4.
• Erfarenhet av systematiskt arbete med uppföljning, utvärdering och analys av verksamheten.
Du är driven, prestigelös, noggrann och har ett sinne för detaljer. Du arbetar strukturerat och lösningsorienterat, är stresstålig samt tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Din servicekänsla är hög och du är flexibel, där du har utrymme att ta egna initiativ och komma med förslag på förbättring. Du kommer att ha många kontaktytor internt och därför förväntas du även vara kommunikativ, pedagogisk och relationsskapande.
Du uppskattar en miljö där du får vara med och utveckla arbetet som utförs och där förutsättningarna kan ändras med kort varsel. Du behöver också ha hög integritet, sekretessmedvetenhet och ett gott omdöme. Du är trygg i din roll som ekonom men har samtidigt en förmåga att se helheten och vara en lagspelare med hög teamkänsla. Vidare ser vi att du har en god förmåga att organisera och driva processer framåt. Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är en tillsvidareanställning och ISP tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde sker så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. För att arbeta på ISP krävs svenskt medborgarskap. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Om Inspektionen för strategiska produkter (ISP)
ISP är en statlig myndighet med uppdrag inom svensk utrikes-, försvars- och säkerhetspolitik. Myndigheten är tillstånds- och tillsynsmyndighet när det gäller krigsmateriel och produkter med dubbla användningsområden samt nationell myndighet för kemvapenkonventionen. ISP har uppdrag som nationell kontaktpunkt avseende informationsutbyte i EU gällande utländska direktinvesteringar och sedan den 1 december 2023 har myndigheten även uppdrag gällande granskning av utländska direktinvesteringar inom skyddsvärda områden (prop. 2022/23:116). Vidare hanterar ISP riktade sanktioner och deltar i internationellt samarbete samt ger Regeringskansliet stöd och bistånd inom angivna områden. Läs mer om oss på isp.se.
Myndigheten strävar efter att bibehålla en jämn köns- och åldersfördelning och att få en ökad mångfald. ISP erbjuder dig en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter och förmåner som exempelvis flexibel arbetstid och möjlighet till friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit senast den 20 augusti. Ange referensnummer 2024-9.2-0014.
Enligt Riksarkivets föreskrifter gallras ansökningshandlingar från ej antagna sökande två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Juridik och tillsyn Tobias Bergkvist
08-406 31 13
Chef Stödverksamheten AnnaSara Holmgren
08-406 31 03
Ekonomihandläggare Tommy Spångö
08-406 31 12