OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja kunskapen och intresset för Sveriges historia samt att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår verksamhet ska vara en angelägenhet för alla människor i samhället. Hos oss finner du en familj av välkända museer: Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Tumba bruksmuseum. Inom myndigheten finns också uppdragsverksamheten Arkeologerna med kontor runt om i landet.
Arkeologerna är landets ledande konsult inom arkeologi och kulturmiljö med kunskapsuppbyggnad i fokus. Vår verksamhet finansieras genom externa uppdrag och idag är vi ca 100 anställda. Under den arkeologiska fältsäsongen har vi även säsongsanställd personal. Vår målsättning är att bedriva en effektiv uppdragsarkeologisk kunskapsuppbyggnad till gagn för kulturmiljövården, samhällsplaneringen, forskningen och allmänheten. Arkeologerna har kontor i Linköping, Lund, Mölndal, Stockholm och Uppsala.
Vi söker nu en Ekonomihandläggare till Arkeologernas kontor i Linköping!
Arbetsuppgifter
Som ekonomihandläggare hos oss jobbar du både med administration och ekonomi. De administrativa uppgifterna består i huvudsak av:
• vara ett administrativt stöd till projektledare
• registrering (diarieföring) av inkommande och utgående ärendehandlingar
• beställning av kontorsmaterial
• kontakt med leverantörer
• administration av regionens bensinkort
• ad-acta läggning av ärenden.
• posthantering
Vi arbetar i projektform vilket innebär att arbetsuppgifter relaterade till ekonomi kommer framför allt handla om projektekonomi. Exempel på arbetsuppgifter:
• projektfakturering
• avstämning av projekt mot projekthuvudbok
• vara ett allmänt stöd till projektledare och regionchef
• tillsammans med regionchefen svarar du för regionens budgetläggning och resultatuppföljning
• kontroll av fakturakonteringar samt reseräkningar
• ha externa kontakter med andra statliga myndigheter, leverantörer samt fakturamottagare
• enklare inköp av arkeologiskt material
För att lyckas med arbetsuppgifterna är en av förutsättningarna att alla inom ekonomi/administration hjälps åt och delar erfarenheter med varandra.
Din närmaste chef är regionchefen.
Kvalifikationer
Du har företagsekonomisk utbildning på gymnasienivå eller motsvarande med minst två års erfarenhet av projektekonomi och kontoavstämningar. Du är en van användare av MS Office (framför allt Excel), av ekonomisystem, gärna Agresso, av något fakturahanteringssystem som exempelvis Visma Proceedo, samt ett diarieförings-/registreringssystem. Registratorsutbildning är meriterande. Det är meriterande om du har arbetat i en projektorganisation.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet innebär ständig kontakt med medarbetare i affärsmässiga projekt och vår controller. Du ska ha ett självständigt och strukturerat arbetssätt, ha god förmåga att organisera ditt arbete samt ha lätt för att samarbeta. Andra viktiga egenskaper är att vara analytisk och noggrann. Du bör också ha intresse av att medverka i utvecklingsarbete. Du kommer att ha en central roll i regionen och därmed bör du också trivas med att ha ”många bollar i luften”. Du är ansvarskännande, serviceinriktad och har fokus på affärsmässighet. Du har god initiativförmåga och är intresserad av problemlösning.
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast.
Vi vill ha din ansökan senast 29 maj och du ansöker genom att klicka på knappen "Ansök" längst ner på sidan.
Välkommen med din ansökan!