OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum.
Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.
Kyrkokansliet i Uppsala, avdelningen för gemensamma funktioner
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Svenska kyrkans framtida ekonomiprocesser i rollen som ekonomikonsult.
Svenska kyrkan arbetar för att inom ekonomi- och löneområdet skapa ett enhetligt arbetssätt med tillhörande system för Svenska kyrkan i hela landet. Konceptet levereras i samverkan med den regionala organisationen (stiften) till pastorat och församlingar. Stiften erbjuder redovisnings- och lönetjänster i servicebyråer till de enheter som önskar.
Som ekonomikonsult inom gemensamt administrativt stöd (GAS) på kyrkokansliet i Uppsala ingår du i ett team som arbetar för att stödja användare inom hela Svenska kyrkan inom vårt område. Teamet på nationell nivå består idag av tolv personer för ekonomi- och löneprocesserna. Vi behöver nu utöka teamet med en duktig och drivande ekonomikonsult.
Arbetsuppgifter:
Du arbetar med stöd till hela ekonomiprocessen. Tillsammans med konceptansvarig följer du upp, förbättrar, utvecklar och kvalitetssäkrar ekonomiprocesser med tillhörande rutiner och system samt utbildning.
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen:
• Handlägga utvecklingsärenden
• Driva och/eller delta i utredningar och utveckling av det gemensamma arbetssättet inklusive IT-stöd samt utbildningar
• Ta fram förslag till beslutsunderlag avseende verksamhetsnytta och kostnadsbesparing
• Tolka lagar och avtal för att säkerställa rätt ekonomihantering och kvalitet i arbetssätt och system
• Vara lärare vid utbildningar av bland annat ekonomer som ska arbeta enligt konceptet
• Utreda supportärenden som är eskalerade
• Arbeta med dokumentation – rutinbeskrivningar, utbildningsmaterial, presentationer med mera
Systemleverantör är Eniac Data och systemet som används är Eniac Aveny.
Kvalifikationer:
Du är en utbildad och erfaren ekonom som arbetat inom området redovisning och/eller controllerfunktion i minst 5 år. Du har förmågan att analysera och bryta ned komplexa frågor i beståndsdelar och lösa komplicerade problem samt att förstå vad som skapar effektivitet i ett större sammanhang.
Mycket goda kunskaper i MS-Office och god datorvana är ett krav.
Eftersom tjänsten innebär kontakter med många medarbetare runt om i landet samt att vara lärare förutsätts att du har en mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har god kännedom om eller erfarenhet av arbete i församling i Svenska kyrkan.
Du har hög servicekänsla, god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta konsultativt. Som person är du ansvarstagande och noggrann med förmåga att ta initiativ, planera och prioritera uppgifter utifrån leveranstidpunkter.
Du har erfarenhet av förändringsarbete och förstår vikten av förändringsledning och förändringsarbete för att uppnå önskad effekt vid förändring av arbetssätt.
Hög integritet är en självklarhet och du är van vid att arbeta strukturerat, effektivt och resultatinriktat, även under ett tidvis högt tempo.
Meriterande är erfarenhet av införande av administrativa system och att arbeta i projekt.
Vi vill att du delar Svenska kyrkans värderingar.
Tillträde: Snarast
Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av: Tf enhetschef Anna Edling och projektledare Hans Eskemyr. De nås på mail eller telefon 018-16 95 00.
Fackliga företrädare är Liselotte Rogberg (VISION), Fredrik Nilsson Björner (Jusek) och Anders Hedman (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.
Välkommen med din ansökan via knappen nedan. Ansökan ska ha inkommit senast 2 april 2017. Märk ansökningen med ref.nr 17/21 GEF.
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Rudin
Monica Henning
Gunilla Tegnelöv