OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 420 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster. Statens servicecenter ska verka för att antalet anställda i staten som omfattas av myndighetens tjänster ökar. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen som ekonomikonsult är placerad på avdelningen Konsultrelaterade tjänster. Avdelningens primära uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområdet ekonomi- och lönerelaterade tjänster för myndigheter med färre än 150 anställda. Utöver helhetslösningarna levereras också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar.
Den huvudsakliga uppgiften är att arbeta med våra kundmyndigheter i kvalificerade ekonomiadministrativa frågor. T.ex. stöd vid budgetering, redovisning, uppföljning samt utveckling av ekonomistyrning. Du kommer även att ansvara för att upprätta årsredovisningens finansiella delar för ett antal kundmyndigheter. På avdelningen upprättas detta för ca 60 kundmyndigheter. Arbetet innebär även att under både kortare och lite längre perioder kunna vara uthyrd som ekonomichef, controller, redovisningsansvarig etc. hos kund. Vidare deltar du i olika interna utvecklings- och utredningsuppdrag. Arbetsuppgifterna är mycket omväxlande och stimulerande!
Du förväntas också ha en god verksamhetsförståelse för de kunder som du ska stödja. För att våra kunder ska ha tillgång till den senaste kompetensen inom våra tjänsteområden så satsar vi ambitiöst på våra medarbetares kompetens- och vidareutveckling. Vi vill att du ska växa med oss!
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom företagsekonomi eller motsvarande utbildning
• Erfarenhet av redovisnings- och bokslutsarbete
• Erfarenhet av projektledning och/eller ledarerfarenhet
• Erfarenhet av budgetarbete och ekonomiuppföljning
Dessutom är det meriterande om du har:
• Arbetat som konsult
• Erfarenhet av statligt ekonomiarbete
• Erfarenhet av revisionsarbete
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Mycket god förmåga att arbeta självständigt
• Mycket god samarbetsförmåga och kundfokus
• Utvecklingsfokus
• Lätt att uttrycka dig i tal och skrift
• Struktur och noggrannhet i ditt arbetssätt
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare
Anställningen är placerad i Stockholm
Vi tillämpar sex månaders provanställning
Välkommen med din ansökan senast den 21 januari. Vi kommer att genomföra intervjuer löpande.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582