Ekonomikonsult till  Statens servicecenter, Stockholm

Ekonomikonsult till Statens servicecenter, Stockholm

Arbetsbeskrivning

Om avdelningen och enheten

Nu när en kollega går i pension söker vi en ekonomikonsult till Stockholm. Anställningen är placerad på avdelningen ekonomi- och konsulttjänster, enheten för redovisningskonsulttjänster. Avdelningen har ca 120 medarbetare fördelade på sju enheter i Östersund, Gävle och Stockholm, varav vår enhet har 16 medarbetare.

Avdelningens primära uppdrag är att leverera helhetslösningar inom tjänsteområde ekonomi. I Stockholm ansvarar vi för redovisning, inklusive bokslut, för 65 mindre myndigheter. Utöver helhetslösningar levereras också konsulttjänster i avgränsade uppdrag till myndigheter av alla storlekar inom ekonomi och HR. Vi arbetar med löpande redovisning för alla 65 kundmyndigheterna. Vi utför också månadsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för cirka 25 av dessa kunder.

Leveranssäkra, effektiva och engagerade är det som driver utvecklingen hos oss.

På avdelningen för Ekonomi-och konsulttjänster har vi ett gott samarbete och god gemenskap som vi vill dela tillsammans med dig.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Vi söker ekonomikonsult som arbetar med löpande redovisning (bokföring, omföringar, moms, kundfakturering, inbetalningar, skattedeklarationer mm), månads- och kvartalsavstämningar samt deltar vid upprättande av årsredovisningens finansiella delar.
Rollen innefattar kundkontakter och konsultuppdrag ute hos kund kan också förekomma. Det här innebär att du måste ha ett stort kundfokus och förstå kundens behov. Du kommer att arbeta i team men också självständigt mot kund.
I rollen är det viktigt att vara analytisk för att förstå sammanhang samt ha en god kommunikativ förmåga för att tydliggöra och förklara tekniska, komplexa frågor för mottagaren. För att hålla en hög kvalitet och vara leveranssäkra arbetar vi med gemensamma lösningar, mallar, rutiner med mera i så stor utsträckning som möjligt.
Utifrån att Statens servicecenter är en myndighet som utvecklas i snabb takt är det viktigt att du har ett intresse för att arbeta med utveckling och förbättringsarbete. Det kan innebära internt arbete med processer, rutiner och ärendehantering. Därmed är det även viktigt med ett intresse för automatisering och digitalisering inom ekonomiadministration.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• Yrkeshögskoleutbildning med redovisningsinriktning, akademisk examen med redovisningsinriktning eller relevant arbetslivserfarenhet

om minst fem år


• Erfarenhet av redovisning och självständigt bokslutsarbete

Dessutom är det meriterande om du har:


• Arbetat som konsult
• Erfarenhet av statlig redovisning
• Erfarenhet från en digitaliserad verksamhet inom ekonomiområdet
• Erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 Business World (Agresso)
• Goda kunskaper i Microsoft Office

Du ska ha följande förmågor:


• Att uppskatta samarbete och ha en mycket god samarbetsförmåga
• Att ge god service och vara kundfokuserad
• Att vara flexibel och kunna arbeta med många varierande arbetsuppgifter
• Att självständigt skapa struktur i ditt arbete och att säkerställa kvalitet
• Att vara utvecklingsfokuserad
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Stockholm.

Startdatum efter överenskommelse. Anställningen kan innebära visst resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 11 april 2023.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 16 - 17.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.


Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 mars 2023
  • Ansök senast: 11 april 2023

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024

11 december 2024