OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som har erfarenhet av att vara elevassistent för elever i yngre åldrar. Det är önskvärt om du också har elevassistentutbildning.
Du har förmågan att motivera eleverna i deras lärande och förmågan att kunna ta egna initiativ. Du är flexibel och tycker om att samarbeta men har heller inga problem med att arbeta självständigt. Du har en förmåga att se möjligheter och lösningar och bidrar med idéer. I stressade situationer behåller du lugnet och du strävar alltid efter att ditt arbete och möte med eleverna ska hålla hög kvalitet. Du kan lätt känna av hur du ska förhålla dig till olika situationer för att alltid leva upp bästa möjliga möte.
Erfarenhet av arbete med elever med omfattande stödbehov är ett krav samt att du har kunskaper kring neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Du bör ha erfarenhet av arbete med bildstöd eller andra typer av AKK.
Du har förmågan att motivera eleverna i deras lärande och förmågan att kunna ta egna initiativ. Du är flexibel och tycker om att samarbeta men har heller inga problem med att arbeta självständigt. Du har en förmåga att se möjligheter och lösningar och bidrar med idéer. I stressade situationer behåller du lugnet och du strävar alltid efter att ditt arbete och möte med eleverna ska hålla hög kvalitet.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten kräver god förmåga att möta olikheter.
Tjänsten avser semestertjänst och omfattar ca 75-100% och fördelas över hela skoldagen.
Tjänsten tillsättes i Augusti 2021 och rekrytering sker löpande.
Nya Skolan Pettersberg är en grundskola med ca 360 elever i årskurser Förskoleklass - Årskurs 9 samt fritidshem och är belägen i Eriksro i Trollhättan.
Pedagogerna
Våra pedagoger arbetar i arbetslag där man har ett gemensamt ansvar för alla elever som ingår i arbetslaget. När eleverna är i skolan är pedagogerna i verksamheten. På eftermiddagarna förbereder, dokumenterar och planerar pedagogen verksamheten tillsammans med sitt arbetslag.
Holistisk syn
Pedagogiskt arbetar vi med helheter. Vi vill lära barnen att se sammanhang och att utveckla ett medvetet och reflekterat tänkande. Vi arbetar ämnesövergripande och hittar gärna nya, kreativa vägar, för att stimulera elevernas sökande efter kunskap.
Värdegrund
Ledorden är "Det ska kännas bra i magen" och pedagogerna har en gemensam syn på den värdegrund, som ska prägla verksamheten. Den gemensamma synen kallar vi "Nya Skolan-andan", där fokus ligger på :
• Tillhörighet & Trygghet
• Självkänsla & Självförtroende
• Engagemang & Bekräftelse
• Struktur & Ordning
• Ramar & Regler
Du ska ha insikt i skolans styrdokument och de lagar som styr skolans verksamhet och erfarenhet av pedagogisk dokumentation är önskvärd. Vi ser att du är en öppen person som är lugn och trygg i dig själv och där samarbete ses som en självklarhet då vi arbetar i arbetslag och projektform.
Du är positivt inställd till utveckling av verksamheten och den pedagogiska miljön. Du är kreativ, initiativtagande och självgående samt har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Vi använder oss av IKT-verktyg såsom Ipad och smartboards i vår undervisning och kommunikation med eleverna. Det är därför önskvärt att du har vana av att arbeta med IKT-verktyg.
Du kommer tillsammans med arbetslaget ansvara för utveckling, planering och genomförande av undervisning enligt Nya Skolans koncept och vision.
Våra lärare arbetar i team, delar ansvaret och hjälper varandra.
Nya Skolan arbetar med åldersintegrerade grupper. Indelningen är flexibel och anpassas efter pedagogiska behov och barnens intresse och mognad. Tillsammans skapar vi en atmosfär där kunskap är kul och lärande är ett spännande äventyr.
Pedagogiskt arbetar Nya Skolan med helheter, att lära barnen att se sammanhang, att utveckla ett medvetet och reflekterande tänkande.
Vi arbetar ämnesövergripande och hittar gärna nya, kreativa vägar för att stimulera barnens sökande efter kunskap. Det handlar om att i alla lägen ta till vara barnens naturliga drivkraft - nyfikenheten.
Elev och lärare sätter gemensamt upp mål för vad eleven ska göra varje vecka. Utgångspunkten är att eleven är delaktig i sitt eget lärande.