OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Grundsärskolan och gymnasiesärskolan i Köping har cirka 140 elever och 100 medarbetare fördelat på fyra olika skolenheter.
Skolenheterna har även olika fritids, vilket antingen kan vara ett fritidshem (Skollagen) eller fritids under LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
Nu söker vi personal till vårt fritidshem Trädet där det går ca 30 elever, främst i åldrarna 6-12. Elever som går i grundsärskolan har en intellektuell funktionsnedsättning, men de kan även ha andra diagnoser. Flera av eleverna har en personal nära sig hela tiden.
Vi erbjuder ett stimulerande arbete där du tillsammans med övrig personal skapar det bästa individuella förutsättningarna för varje elevs kunskapsutveckling och lärmiljö. Elevernas lärande står i fokus för dig och du arbetar för att alla elever når sin fulla potential.
Vi värdesätter ett tydligt och strukturerat ledarskap där du skapar en trygg miljö som lägger grunden för elevernas lärande. Vårt mål är att alla elever ska lämna skolan så självständiga som möjligt.
Arbetsuppgifter
Som elevassistent i fritidshem organiserar, planerar och driver du det pedagogiska arbetet utifrån läroplan och övriga styrdokument. Du arbetar både självständigt och tillsammans med dina kollegor. I mötet med elever tar du tillvara på deras kreativitet och skapar en stimulerande lärmiljö att utvecklas i. Tillsammans med dina kollegor utvärderar du arbetet för att höja kvaliteten i verksamheten.
Nu söker vi dig som gärna vill arbeta främst under eftermiddagar, då fritidsverksamheten tar över efter skolans slut. Eventuellt kan du vid behov även vara delaktig i elevernas skoltid och komplettera skolans verksamhet eller alternativt ingå i särskolans pool.
Dessa 3 tjänster är tidsbegränsade anställningar fram till juni, men möjlighet att få en tillsvidaretjänst.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete inom särskola/skola eller har erfarenhet av arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning eller andra diagnoser. Det här jobbet är för dig som kan jobba självständigt men ser samarbete som en självklar förutsättning för elevernas och verksamhetens utveckling. Önskvärt att du har kännedom om läroplanen och övriga styrdokument och kan omsätta dessa praktiskt i det dagliga arbetet med elever, kollegor och vårdnadshavare. Du är tydlig i din ledarroll med en vilja att skapa goda relationer till elever, kollegor och vårdnadshavare. Du arbetar strukturerat och har lätt att uttrycka dig i tal och skrift.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
Personliga egenskaper
Du har ett positivt förhållningssätt till både elever och kollegor.
Du är lösningsfokuserad och nyfiken.
Du är strukturerad och ansvarsfull i ditt arbete.
Du är flexibel och kan anpassa dig till nya situationer.
Du är öppen för förändringar och kan hitta nya lösningar.
Du har en god samarbetsförmåga med kollegor, skolledning och övriga instanser.
Du har en god kommunikativ förmåga, både med elever och med kollegor.
Villkor
I den här rekryteringen kommer utdrag ur belastningsregistret att begäras. Utdraget beställs från www.polisen.se och ska gälla för arbete inom förskola och skola.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningsprocessen.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrunder.
Vår kommun
Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag.
Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.