OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Mariaskolan är en F-9-skola i stark utveckling.
Skolan ligger på Södermalm med centrala Stockholms alla pedagogiska möjligheter samtidigt som vi har Tantolunden med stora grönområden runt hörnet. Mariaskolan har idag cirka 850 elever och cirka 100 tillsvidareanställd personal.
Vårt arbete med att stötta alla elevers kunskapsutveckling är en process i ständig utveckling. Vi utgår från ett helhetsperspektiv där vi tar tillvara allas kompetens. Vi strävar efter att vara ett team och arbetar med och för varandra. Tillsammans med våra kompetenta elever och medarbetare skapar vi den bästa skolan för just våra elever. Våra ledord är Kamratskap, Respekt, Ansvar och Mod, som bildar ordet KRAM, och leder både våra elever och medarbetare varje dag.
Skolan har en biträdande rektor som arbetar med trygghet och studiero samt en skolgårdslärare som samordnar styrda rastaktiviteter. Personalen är organiserad i årskursarbetslag. På Mariaskolan har alla elever tillgång till en iPad som stöd för sitt lärande och lärare designar varierad och tillgänglig undervisning med digitalt stöd.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som har ett intresse av att arbeta på Mariaskolan i uppdrag som fokuserar på elevers trygghet och studiero, extra anpassningar för elever i behov av särskilt stöd, stöd kring omsorg samt praktiskt arbete i anslutning till undervisningen.
I ditt uppdrag arbetar du med att stötta elev med diabetes under hela skoldagen. Du fungerar även som resurs i klassrummet med särskilt uppdrag att stötta ett par elever. Du kan även komma att vikariera i klassen om läraren är frånvarande. Stödet består i att ta emot eleverna på morgonen, stämma av med vårdnadshavaren, stötta vid matsituationer, stötta i sociala situationer, hjälpa eleverna i sitt lärande i klassrummet, i övergångar och på rast. På eftermiddagarna arbetar du på fritids och ska kunna arbeta med elever med utåtagerande beteende.
Du som person är positiv och bra på att uppmuntra och se det positiva hos eleven. Du är också ansvarstagande, trygg, tydlig och strukturerad och möter dina arbetsuppgifter med engagemang. Du är lyhörd gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor och möter dem med intresse, nyfikenhet, humor och professionalitet. Du har förmågan att skapa relationer. Du kan stötta eleven när det behövs och du avvaktar vid behov. Du har givetvis ett pedagogiskt intresse och tycker att det är spännande att jobba med människor.
Vi ser gärna att du har relevant utbildning och erfarenhet av att sköta elevers diabetes. Du behöver ha erfarenhet av och kunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) inom autismspektrumet, tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För oss handlar kompetens lika mycket om potential, värderingar och motivation som utbildning, erfarenhet och faktakunskap. Du ser möjligheter, har en positiv grundsyn och är flexibel. Du är punktlig och väl förberedd inför arbetsdagen och kan vara på plats kl 8.00 varje vardag.
Vi ser gärna att du är en person som är lyhörd och är uppmärksam på din omgivning.
Goda kunskaper i svenska språket är ett krav för en tydlig kommunikation.
Övrigt
Vi intervjuar löpande under perioden för annonsering.
Tillträde: Omgående alt. enligt överenskommelse.
Varmt välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.