OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På barn- och skolförvaltningen arbetar vi för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för att alla barn och elever inom våra förskolor, grundskolor och grundsärskolor ska nå sina mål. Tillsammans arbetar vi för en enhetlig och tydlig styrning av förskola och skola i en modern och effektiv organisation, med målet att möjliggöra en utbildning i världsklass. Våra ambitioner är höga och vi strävar alltid efter att skapa goda förutsättningar för utveckling och värnar om en hög kvalitet i verksamheten.
Om oss
Här är alla hjältar! - var det en av våra elever som sa.
Visst beskriver det Tunaskolan väl. Över 750 elever i årskurserna F–9 och anpassad grundskola inkluderad går på Tunaskolan. Tillsammans med Mårtenskolan bildar vi rektorsområde Tuna. Vi är stolta över den mångfald vi representerar, och ser olikheter som en tillgång. Tunaskolan är samlokaliserad med Östervångsskolan.
Tunaskolans professionella och stolta lärarkår och personalgrupp gör sitt yttersta för eleverna. Vår vision är att eleverna ska lära att lära nu och i framtiden. För oss innebär det att vi alltid ska veta vad vi gör och varför för att öka elevernas förmågor och kompetenser. Kommunikation och samarbete är fokusområden på vår skola för att skapa trygghet och likvärdighet både vad det gäller arbetsmiljö och bedömningsarbete.
I anpassad grundskola går elever med intellektuell funktionsnedsättning. Tuna anpassad grundskola har årskurser från 1 till och med 9. Vår skola erbjuder båda inriktningar inom den anpassade grundskolan, det vill säga ämnen samt ämnesområden. Skolan erbjuder även en fritidshemsverksamhet för låg- och mellanstadiet. Lärandet och arbetet med att göra eleverna självständiga i vardagen är centrala delar på Tuna anpassad grundskola. Omsorg kan också vara en viktig del i arbetet med våra elever.
Höstterminen 2023 startar vi upp ett nytt spår med tillhörande fritidshem för ett fåtal elever på den anpassade grundskolan, inriktning ämnesområden, med behov som är typiska för NPF. På sikt är planen att utöka elevantalet och stadier men fortfarande behålla det lilla sammanhanget. Till hösten kommer eleverna i spåret att tillhöra årskurs 1 till 3. Det nya spåret kommer vara samlokaliserad med Mårtenskolan cirka 1 km från Tunaskolan, i ändamålsenliga lokaler.
Undervisningen i det nya spåret är utformad för elever i behov av en lärmiljö som erbjuder:
- individuellt anpassad undervisning utifrån varje enskild elevs intresse, behov och förmågor
- alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), det vill säga kommunikation med hjälp av föremål, bilder och tecken
- ett litet sammanhang med få intryck
- begränsat antal stimuli
- tydliggörande pedagogik
- möjlighet till enskild undervisning
- möjlighet till självständig rörelse på en avgränsad skolgård
Arbetsuppgifter
Vi på Tuna anpassad grundskola söker nu elevstödjare, dels till det nya spåret som startar upp till höstterminen 2023, dels till spåret där elever läser inriktning ämnesområden och går i sammanhållen grupp. Tjänsten är en visstidsanställning med tillträde så snart som möjligt och varar till 240620. Vårt fokus är på eleven och varje elevstödjare har en direkt avgörande roll för elevens lärande och utveckling.
Elevstödjarens arbetsuppgifter är att:
- stödja eleverna under skoldagen samt i fritidshemsverksamheten, i såväl den pedagogiska lärmiljön som den sociala och fysiska
- vara följsam, det vill säga avläsa och följa elevens behov i stunden
- hantera utåtagerande beteende med ett lågaffektivt bemötande
- aktivt delta i all typ av undervisning, däribland bad som ingår i ämnesområdet motorik
- vid behov agera språkrör mellan elev och omgivning under skoldagen och i fritidshemsverksamheten
- hjälpa och stödja vid personlig omvårdnad såsom toalettbesök, av- och påklädning, måltidssituationer,
- utföra egenvård som kan innebära att ge akutmedicin, sondmata och hantera kateter (rikning)
- samarbeta med lärare, fritidspedagoger, övriga elevstödjare, specialpedagog och övrig personal
- arbeta för en god samverkan mellan skola och hem
- bidra till att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas lärande och utveckling
Vi söker dig som
Vi söker dig som vet att alla elever kan utvecklas oavsett behov eller förmåga. Du behöver kunna:
- arbeta både i team och självständigt
- vara trygg, stabil och flexibel
- samarbeta och skapa relationer
- vara lyhörd och ödmjuk inför elever och kollegor
- utveckla och utmana våra elever oavsett behov eller kognitiv nivå
På vår skola är det viktigt att samtliga elever utvecklar sin självständighet så långt det är möjligt samt att de känner sig delaktiga. I detta arbete spelar du en avgörande roll för att eleverna ska lyckas.
Du har en passande utbildning, exempelvis:
- barnskötarutbildning
- elevassistentutbildning
- stödpedagogutbildning
- barn- och fritidsprogrammet
- vård eller omsorgsprogrammet med inriktning funktionsnedsättningar.
Erfarenhet krävs av arbete med barn och unga med intellektuell funktionsnedsättning och NPF. Meriterande är arbetserfarenhet med barn och unga som har utåtagerande beteende och extraordinära behov. Kompetens inom AKK är av betydelse.
Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering och ser gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.
Välkommen med din ansökan!
För att få arbeta med barn eller elever inom förskola och skola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/