OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svealandstrafiken söker elingenjör för elektrifiering av kollektivtrafiken i Västmanland och Örebro län
Om Svealandstrafiken:
Svealandstrafiken är ett aktiebolag som ägs av Region Västmanland och Region Örebro Län. Vår uppgift är att planera och utföra linjelagd trafik med buss i båda länen. Vi kör såväl stadstrafik som regiontrafik, antingen i egen regi eller via någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Vi är navet mellan våra ägare och resenärerna. All busstrafik bedrivs under två olika tjänstevarumärken: VL i Västmanland och Länstrafiken i Örebro.
Vi har 1050 medarbetare och 325 bussar fördelat över 6 bussdepåer och 2 kontor. Mångfald är viktigt för oss och i vårt team ingår medarbetare från jordens alla hörn. Och även om vi har en bit kvar, är vi stolta över att vara bland de företag i branschen som har störst andel kvinnliga medarbetare.
Verksamhetsområde Hållbarhet och Innovation:
På Svealandstrafiken värnar vi om miljön och våra medarbetare. Varje år bifogar vi en hållbarhetsredovisning till vår årsredovisning. Vår största miljöpåverkan är kopplad till vilket drivmedel vi använder och vilka utsläpp vår trafik skapar. Vi strävar därför efter att alla våra fordon ska ha lägsta möjliga miljöpåverkan. Av vår busspark kör 90% på lokalproducerad biogas. Nästa steg blir bred introduktion av tystare och avgasfria elbussar i stadstrafiken för en förbättrad livskvalité i tättbebyggda områden.
Verksamhetsområde Hållbarhet och Innovation tar ansvar för strukturellt, kontinuerligt förbättringsarbete (öka kvalitetsnivå) genom kritisk uppföljning av våra tekniska och operationella kärnverksamheter och inkorporering av strategiska innovationer (nya tekniker och arbetssätt) för att tillsammans höja bolagets hållbarhet (miljömässigt, ekonomiskt och socialt).
Bakgrund till rollen:
Vår första elbuss togs i drift i Västerås 2014 och var en av de första i reguljär stadstrafik i Sverige. 2018 köpte vi in 7 mindre bussar för flexlinjetrafik i Västerås. 2019 tog vi fram vår elbuss strategi för stadstrafik och i augusti 2019 tilldelade vi Volvo Bussar uppdraget att leverera 10 - 17 batterielektriska 18 meter långa ledbussar som ska sättas i trafik i början av 2022. Just nu jobbar vi med projektering och installation av laddare på vår depå i Västerås för dessa nya elbussar. Under 2021 ska vi projektera laddning av elbussar på vår andra stora depå i Örebro. Sedan ska vi påbörja förstudier kring laddning på våra andra depåer.
För att stärka vår kunskap samarbetar vi med experter från kollektivtrafikförvaltningar i andra län och vi har initierat, eller deltar i, flera innovationsprojekt. Vi är aktiva i flera europeiska projekt och nätverk om introduktion av noll-utsläpp bussar. Inom ett Vinnova projekt främjar vi elektrifiering av alla fordonstyper i Västerås. Tillsammans med ledande industripartners har vi dessutom ytterligare ett Vinnova projekt på gång för en testbädd med återanvändning av bussbatterier som ska lagra solenergi på vår bussdepå.
Vi följer utvecklingen av bränslecellsbussar med vätgas som energibärare. När fler bussleverantör kan leverera pålitliga bränslecellsbussar och vätgaspriset blir konkurrenskraftigt kan det bli ett bra komplement till batteri elbussar.
Svealandstrafiken är unika inom den svenska kollektivtrafikbranschen då vi är offentligt ägda, planerar och utför stads- och regiontrafik i egen regi och investerar själva i laddinfrastrukturen och bussparken. Vi tar ansvar för hållbar långsiktigt tillväxt och förbättring av kollektivtrafiken och har alla delar i egen hand. Hos oss är du inte ett litet kugghjul i ett stort internationellt vinstmaximerande bolag som ofta har spetsteknikutveckling i ett annat land. Hos oss är det du som verkligen ska göra skillnad och driva elektrifiering av vår kollektivtrafik.
Din roll:
Vi söker dig som är en social person med ett stort tekniskt intresse och viljan att lära dig mer.
För att trivas i rollen bör du vara en ansvarstagande och noggrann lagspelare som inte är rädd för att komma med nya idéer och att ta egna initiativ. Du är analytisk och kan se förbättringsmöjligheter.
Du kommer arbeta med effektivisering av användning av elbussar, projektering av laddinfrastruktur, processoptimering och mjukvara för fjärrstyrning och övervakning av laddprocessen, utredningar kring utbyggnad av elnätanslutningar av våra bussdepåer m.m.
Du kommer att samarbeta med fordonsparkansvarig, drivmedelansvarig, verkstadskoordinator, fastighetschef, säkerhetssamordnare och utbildningsavdelning.
Elektrifieringen av transporter är ett relativt nytt teknikområde och vi förväntar oss att du ska vidareutveckla och uppdatera dina kunskaper inom området genom samarbete med experter från teknikleverantörer, kollektivtrafikmyndigheter i andra län, våra nationellt finansierade forskningsprojekt och europeiska samarbetsprojekt.
Din personliga tekniska utveckling ska gå hand-i-hand med bolagets skifte till elektrifiering av våra fordon och depåer.
Kortare resor inom Sverige och Europa för möten, workshops, konferenser och leverantörsbesök förekommer.
Kvalifikationer:
• Högskoleingenjör inom elkraftsområdet. Kunnig inom: kraftelektronik och mellan-/lågspänningsfördelningar.
• Språk: svenska; flytande i tal och skrift.
• engelska; bra i tal och skrift.
• Körkort B.
Meriterande:
• Erfarenhet av electromobility.
• Viss grundläggande förståelse för batteriteknik.
• Erfarenhet av SCADA-system.
• Erfarenhet av dokumentationssystem inom elkraft (elMaster/Elprocad/Autocad Electrical/Eplan eller annat).
• Kunskap inom programmering.
Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid.
Anställningsdatum: 1 mars 2021 eller snarast möjligt därefter.
Arbetsplats: kontor på Retortgatan 7, Västerås och/eller Fabriksgatan 20, Örebro.
Ansökningar kan lämnas in löpande, dock senast 21 februari 2021.
Tjänsten kan komma att tillsättas innan annonstidens slut, så ansök redan idag!
Kontaktperson:
Geert Schaap – chef Verksamhetsområde Hållbarhet och Innovation
e-mail: geert.schaap@svealandstrafiken.se
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.