OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning i en trygg miljö? Skolinspektionen söker en driven strategisk kommunikatör, med särskilt ansvar för myndighetens evenemang, till kommunikationssekretariatet vid huvudkontoret i Stockholm.
Skolinspektionen arbetar med tillsyn och kvalitetsgranskning av skolor, utreder uppgifter om missförhållanden och prövar tillstånd för fristående skolor. Myndigheten är regionalt organiserad med kontor i Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm och Umeå. Myndighetsledningen och centrala stödfunktioner är placerade i Stockholm.
Kommunikationssekretariatet
Kommunikationssekretariatet består av ca tio personer. Vi arbetar med kvalificerat kommunikationsstöd till ledning, chefer och medarbetare, gentemot interna och externa målgrupper. Vårt uppdrag är att kommunicera om Skolinspektionens uppdrag och verksamhet och att starta och driva effektiva kanaler för kommunikation. Sekretariatets chef sitter i myndighetens ledningsgrupp.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer att vara både strategiska och operativa. Din huvuduppgift kommer att vara projektledning, inklusive planering och genomförande, av Skolinspektionens evenemang, till exempel seminarier och konferenser. Även annat kommunikationsstöd till verksamheten ingår, exempelvis målgruppsanpassa den kunskap myndigheten tar fram i form av rapporter och att analysera, genomföra och följa upp olika typer av kommunikationsinsatser.
Vi söker en person som:
• agerar självständigt, tar egna initiativ
• har god samarbetsförmåga, gott omdöme och hög servicegrad
• är resultatinriktad, når uppsatta mål och håller tidsplaner
• är bra på att skapa förtroende och goda relationer både internt och externt
• är nyfiken på utveckling inom kommunikationsområdet, särskilt event
Kvalifikationskrav:
• akademisk utbildning inom kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som Skolinspektionen bedömer vara relevant
• erfarenhet av strategiskt kommunikationsstöd till ledning, chefer och medarbetare
• minst tre års dokumenterad erfarenhet av att genomföra möten och arrangemang, från planering, operativt genomförande till uppföljning
• aktuell och uppdaterad kunskap om genomförande av olika typer av mindre och större möten i fysisk, digital eller hybridform
• dokumenterad efterenhet av projektledning
• erfarenhet av att kravställa gentemot leverantörer
Det är meriterande med:
• erfarenhet av kommunikationsarbete i statlig myndighet eller större organisation
• erfarenhet av webb (gärna Epi-server), digitala och sociala kanaler
Dina personliga egenskaper, förmågor och motivation kommer att tillmätas stor vikt.
Tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Omfattningen är heltid. Provanställning tillämpas. Startdatum är snarast möjligt enligt överenskommelse.
Ansökan
Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Välkommen med din ansökan senast 20 november 2022
Diarienummer: 2022:9570. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Frågor
För frågor kring rekryteringsprocessen kan du kontakta någon av våra HR-partners Mary Cairns eller Susanne Sundstén. Fackliga företrädare: Robert Östberg, OFR och Birger Österberg, Saco-S. Samtliga nås via växeln 08-586 080 00.
För frågor om tjänstens innehåll: Jesper Wadensjö, chef kommunikationssekretariatet, 0723-793450
I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.