OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekonomiavdelningen tillhör Arbetsförmedlingens huvudkontor. Där ingår enheten för ekonomistyrning, som har till uppdrag att stödja budgetansvariga chefer inom myndigheten med budget-, uppföljnings- samt analysarbete. Enheten är indelad i två geografiska sektioner: nordöst och sydväst, med ca 20 medarbetare var. Vi söker nu två ekonomer, en till varje sektion. Placeringsorterna är Linköping respektive Växjö. Ekonomen med placering i Linköping ska i första hand stödja arbetsmarknadsområde Norrköping medan ekonomen med placering i Växjö i första hand ska stödja arbetsmarknadsområdena Växjö och Ljungby. De budgetansvariga cheferna i de områdena disponerar totalt ca 1,1 miljarder kronor ur statsbudgeten, mestadels bestående av medel för de arbetsmarknadspolitiska programmen.Arbetsuppgifter Som ekonom i de geografiska sektionerna inom enheten för ekonomistyrning arbetar du i nära kontakt med de budgetansvariga chefer som finns i dina Arbetsmarknadsområden. Tjänsten är en expertfunktion och ett stöd för deras beslutsfattande inom ramen för myndighetens uppdrag. Stödet omfattar förslag till medelsfördelning mellan arbetsförmedlingar, budgetplanering, uppföljning, analys och övriga frågor som inryms i begreppet ekonomistyrning samt kontroll av utfall och löpande korrigeringar m.m. Tjänsten medför regelbundna tjänsteresor för att besöka de budgetansvariga lokalt Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller vad vi bedömer som motsvarande kompetens. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av budgetarbete, gärna inom statsförvaltningen. Annan erfarenhet av arbete inom statsförvaltningen är också en merit. Goda kunskaper i MS Excel är en förutsättning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Personliga förmågor som värderas högt är god numerisk analytisk förmåga och noggrannhet. Vidare ska du ha lätt för att samarbeta, vara flexibel och snabbt kunna ställa om efter förändrade direktiv. Eftersom resultatet av arbetet är beroende av en väl fungerande kommunikation med de budgetansvariga chefer som du stödjer är det särskilt viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift och att du på ett pedagogiskt sätt kan förklara ekonomiska sammanhang. Arbetet bedrivs på skild ort från din chef och från merparten av dina kollegor, varför det är även är viktigt att du är självgående. Du behöver själv kunna strukturera ditt arbete och ta nödvändiga initiativ för att fullgöra uppdraget. Övrigt Tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde den 1 november 2009. Ansökan Du är välkommen med din ansökan senast den 4 september 2009. Du ansöker genom att följa länken nedan fyll i formuläret samt bifoga ditt CV och personligt brev där du anger vilken ort du är intresserad av.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740