OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en av Sveriges modernaste myndigheter? Hos oss råder en hög förändringstakt, samtidigt som den juridiska styrningen och stödet utgör en viktig grund för vår verksamhet. Vi söker dig som tycker att det är kul att arbeta lösningsorienterat och är nyfiken på att jobba tillsammans med kollegor från hela myndigheten!
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1500 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Juridikavdelningen är en av myndighetens åtta avdelningar och består idag av ca 25 medarbetare. Två av juristerna har sin arbetsplats i Halmstad och övriga medarbetare finns i Stockholm. Vi ansvarar för myndighetens regelverk, vakar över enhetlighet och tydlighet i myndighetens tillämpning av regler i pensions-handläggning och beslut samt verkar för att myndighetens verksamhet i övrigt bedrivs inom ramen för gällande regler. Genom den rättsliga styrningen och stödet deltar avdelningen på olika sätt i myndighetens normeringsarbete och i arbetet med verksamhetsutveckling, i agilt styrd verksamhet, i avdelningsövergripande team och på annat sätt.
Pensionsmyndigheten är sedan en tid tillbaka inne i ett intensivt utvecklingsarbete inom många områden där en hög reformtakt leder till många spännande frågor såväl inom handläggningen som inom IT-utveckling. Vi behöver bland annat mot denna bakgrund förstärka avdelningen med fler skickliga jurister som bidrar i arbetet med att nå våra mål och vår vision. Det är ett arbete som ställer höga krav, men som också innebär spännande utmaningar och möjligheter.
Arbetet innebär i första hand att jobba med myndighetens dataskyddsarbete. Det innefattar bland annat att genom råd och stöd till den dagliga verksamheten bidra till att de grundläggande kraven inom GDPR uppfylls och att delta i utvecklingsprojekt inom exempelvis handläggning och IT-utveckling för att säkerställa att det dataskyddsrättsliga regelverket efterlevs. Det kommer också finnas möjlighet att jobba inom andra områden där avdelningen ger rättslig styrning och stöd.
Ett fokus för hela Pensionsmyndigheten är digitalisering med utgångspunkt i alla pensionärers och pensionssparares behov, vilket gör att det i den rättsliga styrningen och stödet ingår att tillvarata de möjligheter som digitalisering ger.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Jur.kand. eller juristexamen med mycket goda juridiska kunskaper
- Minst fem års aktuell arbetslivserfarenhet vid juridisk funktion i statlig verksamhet
- Minst tre års arbetslivserfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor samt dataskyddsrättsliga frågor i statlig verksamhet
- Erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra yrkeskategorier för ett gemensamt
mål, i projektform eller på annat sätt
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- Goda kunskaper i engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
- Fullgjord notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet av domstolsarbete
- Erfarenhet av digitaliseringsfrågor i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete vid juridisk funktion hos Försäkringskassan,
Finansinspektionen eller Integritetsskyddsmyndigheten (tidigare Datainspektionen)
Egenskaper:
Som jurist på Pensionsmyndigheten är du trygg i din roll och arbetar självständigt och strukturerat med förmågan att på egen hand driva ditt arbete framåt och komma med egna lösningsförslag. Du har en analytisk förmåga och kan snabbt urskilja centrala juridiska frågeställningar, ofta i material som både är komplext och omfattande. På ett smidigt sätt kan du skifta mellan detaljer och helhet, ibland under tidspress, för att göra välavvägda leveranser. I samarbete med både jurister och andra kollegor som inte arbetar inom området dagligen har du förmågan att förklara och förankra juridiska aspekter på ett lättförståeligt sätt och du har ett lösningsorienterat synsätt. Du är bekväm med att jobba i en föränderlig miljö där nya förutsättningar är utmaningar och inte hinder.
I urvalet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Anställningarna är tillsvidareanställningar, med provanställning om sex månader, och är placerade i Stockholm eller Halmstad. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Resor till övriga verksamhetsorter förekommer.
Vi använder oss av både intervjuer och arbetsprover under rekryteringsprocessen. Vi anpassar självklart rekryteringen så att den sker på ett säkert sätt med hänsyn till den rådande pandemin.
För mer information:
För mer information, kontakta:
Anna Åkesson, telefon, 010-454 29 11, e-post anna.akesson@pensionsmyndigheten.se eller enhetschef Martina Irving, telefon 010-454 26 84, e-post martina.irving@pensionsmyndigheten.se
Fackliga representanter:
Linda Modin, SACO, 010-454 33 36
Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan senast den 15 mars 2021. Märk din ansökan med PSL 2021-25
Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss samtal från säljare.