OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gillar du service och administration och vill ha ett meningsfullt arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter? Vill du arbeta med kompetenta och trevliga kollegor i centrala Stockholm? Då kan det vara dig vi söker!
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 350 anställda.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan- och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt).
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland personalen avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Arbetsuppgifter
På varje avdelning finns ett kansli med domstolshandläggare som bereder mål och ärenden för avgörande. Det innebär bl.a. att sköta skriftväxling mellan parter, planera inför förhandlingar, expediera domar och beslut samt att ha kontakt via mail och telefon med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten. Som domstolsassistent kommer du att stötta domstolshandläggarna i vissa arbetsuppgifter. Du registrerar inkommande handlingar från såväl allmänhet som andra myndigheter, kommunicerar post i mål och ärenden samt assisterar domstolshandläggarna i deras beredningsarbete. I arbetet kan även ingå andra administrativa uppgifter som handläggarchefen bestämmer.
Kvalifikationskrav
Att arbeta på Svea hovrätt ställer stora krav på medarbetarna. För att lyckas i rollen som domstolsassistent och självständigt kunna utföra arbetet förutsätts egenskaper som noggrannhet, god kommunikationsförmåga och att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska. Du har lätt att lära och du stimuleras av att arbeta i en serviceroll. Du har även hög ansvarskänsla och du är flexibel. Du har mycket god vana av digitala arbetssätt.
Du ska ha fullgjort gymnasieutbildning och ha erfarenhet av administrativt förvärvsarbete. Erfarenhet av administrativt arbete på domstol eller annan myndighet inom rättsväsendet är meriterande. Paralegalutbildning eller motsvarande kan vara meriterande.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.