OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?
Barn och ungdomsförvaltningen arbetar med cirka 14 300 barns och elevers lärande och utveckling. Vi är kommunens största förvaltning med cirka 2 600 anställda som tillsammans verkar inom förskola, grundskola, skolbarnsomsorg, kulturskola, grundsär, teknikskola och vårt resurscentrum Kärnhuset.
Fyllingeskolan är en F-9-skola med ca 500 elever, belägen i de södra delarna av Halmstad.
Undervisning och organisation är flexibel för att möta alla elevers olika behov. Undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas nyfikenhet, erfarenhet, förutsättningar och livsvärld. Språkutveckling, normer och värden, ett projektinriktat arbetssätt och IKT för lärande är prioriterade utvecklingsområden på skolan. Trivsamma och genomtänkta lärmiljöer, organisation och scheman ska hjälpa oss att nå våra mål.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en särskilt yrkesskicklig lärare till Fyllingeskolan som kommit långt i sin profession och är intresserad av att fortsätta utveckla sin yrkesroll, vilket direkt ska gagna eleverna.
I syfte att utveckla undervisningen och med målet att öka måluppfyllelsen kommer du som förstelärare att arbeta med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Utöver undervisning förväntas du i ditt uppdrag som förstelärare att:
• stödja andra lärare i utveckling och förbättring av undervisning genom att tillsammans med rektor leda professionellt lärande på skolan med koppling till skolans systematiska kvalitetsarbete. Det handlar om att utveckla undervisningsmetoder, vilket ska ge bättre elevresultat. En arbetsuppgift för en förstelärare kommer att vara att handleda och coacha andra lärare för att få maximal utväxling av varje pedagog och elev.
• Hålla sig underrättad om aktuell forskning och aktivt verka för att den knyter an till skolans verksamhet och arbetet i klassrummen.
• Bidra till skolutveckling och ha en ledande roll i att driva skolutvecklingen framåt, samt bidra till utveckling av undervisningen på skolnivå.
Exempel på uppgifter som kan ingå i förstelärarens uppdrag är klassrumsobservationer, spegling, feedback, gruppdiskussioner, resonemang med enskilda kollegor, arrangemang av mötesplatser, identifiering av olika lärandebehov, utveckling och utprovning av nya metoder/arbetssätt för att möta elevers olika behov etc. Det viktiga och centrala i förstelärarens uppdrag blir alltså en roll som stödjer/coachar andra lärare i syfte att utveckla undervisningen och förbättra elevernas resultat.
När det gäller de lokala behoven kommer skolans rektor formulera denna del av förstelärarens uppdrag efter de behov som finns på enheten. Arbetet kan handla om undervisning och lärande som skolledningen prioriterar utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete. Ett prioriterat område på skolan är tematiska arbetssätt med IKT som stöd i undervisningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad lärare enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800).
Du är lärare med behörighet att undervisa i åk 4-9.
Du ska genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet. Via dokumentationen ska det framgå att du i ditt läraruppdrag visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat samt visat ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
Vidare är du som lärare särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen genom att ha gedigna kunskaper i det ämne/ämnesområde som du undervisar i. Du har gedigna didaktiska kunskaper samt kan anpassa undervisning efter eleverna genom att ha förmåga att se och möta varje enskild elev, kunna identifiera olika lärandebehov och vara innovativ i fråga om att pröva en mångfald metoder och arbetssätt för att möta elevers olika behov. Du kan utvärdera din egen undervisning och undervisningens effekter på lärandet samt kan kommunicera och samarbeta med såväl elever, föräldrar som kollegor. Du har ett aktivt intresse för att följa och ta till dig aktuell forskning och har ett aktivt intresse av att delta i och ta ansvar för olika former av skolutvecklingsarbeten som leder till förbättrat lärande och utveckling för elever. Du har förmågan att ta sig an en ledande roll i att driva skolutveckling framåt genom att stödja kollegor i deras undervisning, sprida goda exempel och bidra till att skolans lärare utvecklas professionellt.
För att kvalitetssäkra våra förstelärare på barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstads kommun använder vi oss av ett gemensamt intervjumaterial som du finner under länken nedan.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Barn- och ungdomsförvaltningen värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Om du erbjuds anställning inom barn- och ungdomsförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Hyttfors Jonsson
Clas Stillborg
Jonas Nelson
Malin Hansson
Pauline Broholm-Lindberg
Ingvar Lennartsson
Rosa Kolhammar
Daniel Josefsson
0722-096556
Anita Wickbom
Ingrid Svensson
0730-382653