OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Boendeenheten på Hisingen söker nu en socialsekreterare till vår grupp som arbetar myndighetsutövande med boendeinsatser, med målet att minska hemlösheten!
Ett tryggt, stadigvarande boende är ett grundläggande behov för att ta sej an livets alla delar, vilket gör detta uppdrag meningsfullt och intressant!
Boendeenheten handlägger ärenden som rör kommunala kontrakt, referensboende och nödbistånd. Enheten ansvarar också för Hisingens avhysningsförebyggande insatser och boenderådgivning. Arbetsgruppen består av 13 socialsekreterare och två 1:e socialsekreterare, och har sin arbetsplats på Höstvädersgatan 1.
Ditt grunduppdrag som socialsekreterare är att utreda ansökan, bedöma behoven av insatser och rätten till bistånd, enligt socialtjänstlagen. Du har också att driva på och följa upp att de insatser som beviljats, leder mot de mål som formulerats tillsammans med den enskilde.
I handläggningen tillämpar du förvaltningslagen, socialtjänstlagen, sekretesslagstiftningen samt övriga föreskrifter, bestämmelser och rutiner som styr vår verksamhet. I arbetet samverkar du internt med kollegor vid andra enheter, med myndigheter och andra externa aktörer som spelar en roll på vägen till en stadigvarande bostad.
Du erbjuds stöd genom metodhandledning av 1:e socialsekreterare och processhandledning i grupp och du har möjlighet att
jobba på distans en dag i veckan!
Sist men absolut inte minst, så kommer du till en arbetsgrupp med god stämning och hjälpsamhet, vars arbetsbelastning är balanserad!
Varmt välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Socionom eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig och adekvat, är ett krav . Du är förtrogen med den lagstiftning och de förskrifter som styr vår verksamhet och har förmåga att tillämpa dessa.
Du förstår vikten av en rättssäker handläggning och vad det innebär i praktiken och har kunskap om vägarna till de samhälleliga institutionerna och vilken av dessa som ansvarar för vad, för att vägleda målgruppen rätt.
Då uppdraget som socialsekreterare bygger på samtal, möten och dokumentation är det ett krav att du kan uttrycka dej väl på svenska, muntligt såväl som skriftligt.
Uppdraget innebär vidare att du behöver vara bekväm i sociala kontaktytor, informella som formella. Du kan stå för fattade beslut, även när de är svåra att lämna.
För att vår verksamhet ska fungera till det bästa för vår målgrupp och för enhetens arbetsmiljö, tar du ansvar för både egna och verksamhetens gemensamma arbetsuppgifter, och är beredd att "hugga i" där och när det behövs. Vidare behöver du kunna be om råd, stöd och hjälp av kollegor/arbetsledning i den stund det finns oklarheter för dej i dina arbetsuppgifter.
Tidigare erfarenhet som myndighetsutövande socialsekreterare är meriterande liksom bekantskap med vårt dokumentations-system Treserva.