OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Socialförvaltningen består av avdelningen för funktionshinder, vård och omsorgs boende inom äldreomsorgen, Hemvård och hemtjänst samt biståndsenheten. Det finns även en stabsfunktion med övergripande stödfunktioner. Socialförvaltningen är den förvaltning som har ansvar för socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård i Gällivare kommun. Tjänsten som socialt ansvarig samordnare ligger direkt underställd förvaltningschef och ingår i förvaltningens kvalitetsledningsgrupp.
Arbetsuppgifter
Som socialt ansvarig samordnare har du en övergripande och strategisk roll inom socialtjänsten. Du arbetar med kvalitetsutveckling inom socialtjänstens område, främst kopplat mot SoL och LSS. Som socialt ansvarig samordnare utreder du självständigt rapporter om missförhållanden eller risk om missförhållanden enligt Lex Sarah och på delegation från nämnden bedömer och fattar beslut om missförhållanden. Tillsammans med kärnverksamheten skapar du åtgärdsplaner och följer upp dess innehåll. Allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Socialt ansvarig samordnare är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion inom förvaltningen.
Du deltar i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer. I uppdraget som socialt ansvarig samordnare ingår det att vara med och ta fram rutiner och arbete med den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen. Du är rådgivande och stödjande till chefer i verksamheten, bistår i arbetsgrupper och introduktion. Vidare är du delaktig i planering av egenkontroll samt tar fram riktlinjer för och följer upp social dokumentation.
Du arbetar strategiskt med förvaltningens övergripande utvecklingsarbete för att initiera, samordna och driva förbättringsarbete tillsammans med förvaltningschef, avdelningschefer, enhetschefer kollegorna på kvalitet- och utvecklingsenheten, MAS, verksamhetssamordnare och kvalitetsutvecklare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har universitetsutbildning som socionom eller inom social omsorg, eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Du har erfarenhet från kommunal socialtjänst och kunskap om socialtjänstlagen och annan författningsreglering inom området. Erfarenhet från utredningsarbete genom strukturerade samtal är önskvärt. Utredningarna kräver att du besitter en god empatisk förmåga och vana att hantera känslomässigt svåra situationer.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person, som genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga. Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt och ser frågor ur ett helhetsperspektiv.
Inom ramen för den nationella minoritetsspråkslagen är Gällivare kommun förvaltningskommun för samiska, meänkieli och finska. Kunskaper i något av dessa språk är meriterande vid ansökan om anställning i Gällivare kommun.
Arbetstid/Varaktighet
Heltid, tillsvidare. Provanställning kan komma att tillämpas.
Lön
Gällivare kommun tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde
Enligt överenskommelse
Upplysningar
Förvaltningschef Annette Viksten Åhl, Annette.VikstenAhl@gallivare.se
Fackliga företrädare
Vision VISION@gallivare.se
Ansökan
Till din ansökan vill vi ha med en CV. Vid anmodan lämnas originalhandlingar.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och önskar ingen rekryteringshjälp.