OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
FASTIGHETSENHETEN i Ekerö kommun har som uppgift att förvalta, bygga och utveckla kommunens verksamhetslokaler såsom förskolor, skolor, omsorgslokaler och boenden samt lokaler och anläggningar för idrott och kultur. Enheten består i dagsläget av 10 personer och har sin arbetsplats i kommunhuset i nyrenoverade och trevliga lokaler. Vi är en del av Stadsbyggnadsförvaltningen tillsammans med planeringsenheten, bygglovsenheten, miljöenheten, tekniska enheten och mark- och exploateringsenheten.Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Till Fastighetsenheten söker vi nu en energisamordnare, vilket blir en helt ny tjänst. Som energisamordnare leder, driver och samordnar du energiarbetet för att uppnå Fastighetsenhetens långsiktiga mål om att minska energianvändningen. I rollen är du delaktig i hela fastighetsprocessen, från nybyggnation till förvaltningsskede.
Exempel på arbetsuppgifter är energiuppföljning och rapportering av nyckeltal kring energi och media, att analysera energianvändning och livscykelkostnader samt att genomföra energiutredningar. Arbetet innebär också att ansvara för att mätdata lagras och analyseras som en del av energi- och nyckeltalsuppföljningen. Du kommer även delta i ekonomiska och hållbarhetsmässiga avvägningar i form av t ex LCC-och LCA-kalkyler för att välja rätt lösningar. I tjänsten ingår också att driva energibesparingsprojekt utifrån beslutad budget samt att stötta förvaltare och projektledare i energifrågor.
Eftersom detta är en ny roll så kommer du att bygga upp strukturen för vårt energiarbete genom att visualisera energiprocessen, ta fram mallar, checklistor, med mera. I rollen rapporterar du direkt till fastighetschefen, men ett nära samarbete med förvaltare och projektledare är en förutsättning.
I rollen ingår även hantering av mediafakturor, avtal och abonnemang samt beställning av energideklarationer. Energisamordnaren informerar även löpande till verksamheter kring energiförbrukning samt förbättringsförslag.
Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget:
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med energifrågor inom fastighetsbranschen. Vidare behöver du ha erfarenhet av energiberäkningar, energioptimering och energiutredningar. Du är van att arbeta strategiskt med dessa frågor och har mycket god förmåga att uttrycka dig professionellt på svenska i tal och skrift. Du är tillräckligt senior och erfaren för att vara självgående i din roll. Det är av stor vikt att du har goda kunskaper i fastighetsekonomi samt gärna erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och söker efter dig som har goda sociala färdigheter, som är kommunikativ och som har god samarbetsförmåga, är strukturerad och ansvarstagande.
Erfarenhet/särskild kompetens:
• Du har en eftergymnasial utbildning med inriktning energi alternativt arbetslivserfarenhet som motsvarar kunskapskraven.
• Minst fem års erfarenhet av arbete i fastighetsbranschen med liknande arbetsuppgifter.
• Goda kunskaper i Office-paketet
• B-körkort
Tillträde: Efter överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Ekerö kommun med Jefferson Wells Engineering. Om du har frågor kring tjänsten eller din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Anna Setterberg, anna.setterberg@jeffersonwells.se 08-764 25 83 från den 7 augusti. Intervjuer förväntas ske under vecka 33-34.
Så tar du dig till Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26