OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Friskolan Metis är en liten skolenhet med elever från förskoleklass till åk 9. Det finns också en förskola, Athena, kopplad till verksamheten. På skolan finns det 234 elever. I F - åk 6 finns det en undervisningsgrupp i varje årskurs och åk 7- åk 9 är det dubbla grupper. En undervisningsgrupp består av högst 18 elever. Vi arbetar i två arbetslag, F-åk 6 och åk 7- åk 9 . I vår lärande organisation är personalens engagemang en viktig förutsättning för utveckling.
Här nedan kan du läsa om vår vision och verksamhetsidé:
VÅR VISION - RÄTT VERKTYG FÖR ETT RIKT LIV
· Vårda lusten att lära.
· Ge näring åt nyfikenheten.
· Ledarskap som ger eleven tillit till sin egen förmåga.
· Kontinuerlig social och emotionell utveckling.
· Små grupper skapar trygghet och gör det möjligt att utveckla det unika hos varje elev.
VÅR VERKSAMHETSIDÉ
M - MOTIVATION
För att känna att man lyckas i skolan krävs det att läraren ställer rätt utmaningar som upplevs som meningsfulla. Vi vet att detta leder till motiverade elever som med glädje tar sig an arbetsuppgifter och känner lusten att lära.
Eleverna tränas att efter sin förmåga ta allt större ansvar för sitt lärande.
Alla elever arbetar i olika grupperingar där hänsyn tas till elevens utveckling.
Planering av arbete och inlärning sker individuellt i samråd med läraren.
Planering och reflektionsskrivning sker varje vecka och ger eleven möjlighet att bli mer delaktig och ta ansvar för sin egen inlärning.
E - ENGAGEMANG
Vi känner ett stort engagemang för våra elevers lärande och välmående. Som vuxna vill vi vara personliga, lyssna, se och bry oss om varje barn. Vi ska möta varje barn med ödmjukhet, ge stöd och goda råd, uppmuntra dem, hjälpa till att formulera problem, bekräfta och utvärdera. Allt för att de ska kunna skaffa sig den livskunskap som krävs för att leva i vårt samhälle.
För oss är det viktigt att skapa förutsättningar för eleven att känna sig trygg i skolans miljö. Undervisningen bygger på ett delat ansvar där läraren är handledare, hjälper och stöttar så att varje barn kan utveckla och stärka sin självkänsla. På det sättet skapar vi en ömsesidig tillit, personal och elever emellan.
T - TEMATISKT ARBETSSÄTT
Det är viktigt att eleverna får grundläggande kunskaper i samtliga ämnen. Därför varvas färdighetsträning i t ex svenska, matte och engelska med temastudier för barn i åk F-6, och projekt för åk 7-9.
Temats/projektets innehåll bestäms av lärare och elever tillsammans, med läroplan och kursplaner som ram. Vi arbetar i åldersblandade grupper vilket gynnar både inlärning och trygghet på skolan.
Vi tror på kreativitet och mångfald som naturliga delar i undervisningen och lägger därför stor vikt vid de praktiska och estetiska ämnena. Drama, bild, slöjd, idrott och musik är viktigt för att utveckla hela människan.
Redovisningen av temat/projektet är en av våra grundpelare. Det är viktigt att få presentera samt få feedback på sitt arbete. Formerna för redovisning skiftar och eleverna får möjlighet att träna på olika former av muntlig, skriftlig, praktisk och estetisk framställning.
I - INDIVIDANPASSNING
För att kunna tillgodose olika inlärnings- och arbetsstilar tar vi hänsyn till de behov våra elever har. Personalens nära samarbete, klassrummens möblering och relationsskapande med elever och deras vårdnadshavare är några saker som bidrar till att skapa en undervisning som tillgodoser alla elevers olika behov.
Eleverna har även möjlighet att ta ansvar för sin arbetstid. Under eftermiddagarna erbjuder vi frivillig lärarledd arbetstid för eleverna, för till exempel läxläsning eller fördjupning. Vi vill sätta fokus på elevens lärandeprocess och minska tidsfaktorns betydelse när uppgifter löses.
S – SOCIAL KOMPETENS
Att lära sig att respektera varandra, ta hänsyn och att samarbeta är en viktig del i det dagliga arbetet. Eleverna ges regelbundet tillfälle att i grupper diskutera etik och moral och det är viktigt att skapa en miljö där det känns naturligt att uttrycka åsikter och känslor.
Genom att följa upp konflikter och hantera situationer direkt ges barnen möjligheter att reflektera över sitt eget och andras beteende. Eleverna är efter mognad delaktiga i allt som rör deras skolgång.
Klassrådet, Elevrådet, Kamratstödjarna, IKT-gruppen, Skolgårdsgruppen, Miljörådet och vårt elevdrivna skolcafé är exempel på skolans olika demokratiska forum där eleverna får möjlighet till en ökad delaktighet och ett större inflytande i sin utbildning.
När personalen trivs med sitt arbete och är stolta över sin arbetsplats skapar det ett klimat där barn och vuxna lyfter varandra.
Detta söker vi:
Vi söker en lärare för undervisning i matematik, NO och teknik för våra äldre elever i årskurs 7-9. Du är en engagerad och intresserad lärare som är personlig och inlyssnande, som ser och bryr sig om varje elev. Du är en tydlig ledare i arbetet med eleverna. Du ser vinsterna med att arbeta ämnesövergripande för att ge eleverna en helhetssyn och förståelse för hur olika ämnen hör ihop. Du är intresserad av att vara med och utveckla det kooperativa lärandet som ger eleverna verktyg för samarbete och inlärning där alla är delaktiga och blir sedda.
Du arbetar med kollegialt lärande i våra betydelsefulla arbetslag som är motorn i verksamheten. Här bidrar du med din kompetens och är öppen för andras idéer som kan berika dig och din undervisning.
Du kommer att vara mentor för ca 12 elever i åk 7-9.
Vi erbjuder:
Du kommer att tillhöra ett arbetslag där du och dina kollegor planerar, genomför och utvärderar undervisningen tillsammans med varandra och eleverna. Det värdefulla samarbetet i arbetslaget är helt avgörande för att skapa ett gott klimat för trygghet, lärande och utveckling. Din egen personliga utveckling och den kollegiala kompetensutvecklingen är ständigt pågående processer som skolan värderar högt. Under läsåren 2019-2021 har vi bl a arbetat med kooperativt lärande och fortsätter nu att implementera arbetet så att detta förhållnings- och arbetssätt genomsyrar vår verksamhet. Sedan ett år tillbaka pågår ett projekt kring lärandebaserad skolutveckling i samarbete med Karlstad Universitet.
På Friskolan Metis finns ett välfungerande och mycket engagerat elevhälsoteam som arbetar i ett nära, dagligt samarbete med arbetslagen.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.