OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos omsorgssektionens myndighetsutövning i Tranemo kommun finns all myndighetsutövning i samma verksamhet på ett gemensamt kontor i centrala Tranemo.
En av enheterna ansvarar för att handlägga anmälningar och ansökningar gällande barn och unga, samt följa upp biståndsinsatser för målgruppen där även placeringar utom hemmet ingår. Till gruppen Barn & Unga är även verksamhetens familjehemssekreterare knuten. Hösten 2020 startade verksamheten upp en mottagningsenhet för delar av myndigheten som ska underlätta myndighetsutövandet och göra att handläggningen av allt inkommande får en större rättssäkerhet. Det kommer även under våren 2021 att startas upp en familjecentral i kommunen, där någon från myndighet ska vara delaktig.
Inom verksamheten finns ett pågående arbete med att försöka tänka nytt och i andra banor än tidigare, utifrån befintliga resurser och förutsättningar. Det finns många spännande tankar och idéer hos oss som arbetar med myndighetsutövning för att utveckla arbetet så det på bästa sätt gagnar våra kommuninnevånare. Vi hoppas att just du vill vara med på vår resa!
Vilka är vi på Barn & Unga? Jo, vi är en liten grupp med fantastiska medarbetare som har ett gott samarbete inom gruppen, med övriga inom den egna verksamheten och med vår interna öppenvård. I arbetsgruppen har vi en god sammanhållning och när det inte finns restriktioner p g a pandemi har vi ibland gemensamma aktiviteter för den som vill, även utanför arbetstid. Vi är måna om att hjälpa och stärka varandra, känner en stolthet för arbetet vi utför och vi har en arbetsplats som präglas av humor, engagemang och delaktighet. Alla är frikostiga med att dela med sig av erfarenheter och kunskap och vi har ett nära och gott ledarskap genom flera enhetschefer i verksamheten. Som medarbetare finns möjlighet till vidareutveckling främst genom "Yrkesresan" (SKR) och det kommer att finnas möjlighet till extern handledning. Att vara anställd i Tranemo kommun ger också en rad förmåner och det finns bland annat möjlighet till semesterväxling. Den lilla kommunens fördelar gör det även möjligt med korta beslutsvägar och en närhet till andra funktioner i kommunen, vilket underlättar det dagliga arbetet. Känner du att du vill bli en av oss, så tveka inte att söka till den lilla kommunen med de stora möjligheterna!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare/barnsekreterare arbetar du tillsammans med enhetens familjehemssekreterare, övriga inom Barn & Unga-gruppen och med socialsekreterarna i vårt mottag. Vi ser det som en stor fördel om du har erfarenhet av att handlägga placeringar, främst i familjehem men även på HVB, och att du är positiv till att ha det som ditt huvudsakliga uppdrag. Du arbetar utifrån gällande lagstiftning och metodstödet BBiC (Barns Behov i Centrum) både vid utredning och uppföljning av insatser. För övrigt kan det även förekomma att du handlägger och utreder barns behov av insatser från socialtjänsten samt följer upp pågående öppenvårdsinsatser. Då kommunen ska starta upp en familjecentral inom kort, finns det även möjlighet att vara en del av detta arbete
Arbetet kräver även att man i stor utsträckning samarbetar och samverkar med andra aktörer för barnets bästa. Det finns även möjligheter att utforma tjänsten efter vad just du har erfarenhet av eller intresse av att jobba med. Verksamheten myndighetsutövning är fortfarande i ett omställningsskede där vi strävar efter att använda våra främsta resurser på bästa sätt, d v s att som medarbetare få möjlighet att göra det man är bra på och brinner för.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom och vi ser gärna att du har erfarenhet att arbeta utifrån relevant lagstiftning. Det är meriterande om du även har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning med den aktuella målgruppen.
Vi ser även gärna att du
• har god samarbetsförmåga och engagemang
• är öppen och lyhörd
• har förmåga att arbeta självständigt
• har intresse och förmåga att möta människor i svåra situationer
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• har minst B-körkort
Observera att arbetsgivaren kommer att tillämpa löpande rekrytering och stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21
Samordnande socialsekreterare Marie Axelgren Tapper
0325-57 62 03
Funktionschef Ulrika Hautala
0325-57 62 21.
Samordnande biståndshandläggare Lisbeth Koerffer
0325-57 62 37
Funktionschef myndighetsutövning Anna Wahlström
0325-57 62 40
Myndighetschef Anna Wahlström
0325-57 62 40