OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Klastorp - Essinge Skolor består av Klastorpsskolan och Essingeskolan som bildar en skolenhet.
Klastorpsskolan är en F-3 skola och Essingeskolan är en F-6 skola. Båda skolor har ca 250 elever vilket utgör ett totalt elevantal på ca 500 elever för enheten.
Klastorpsskolan är vackert belägen på Kungsholmen och Essingeskolan ligger centralt, mitt i byn, på Stora Essingen. Skolenhetens inriktning är schack och matematik, och vi har sett mycket goda resultat av detta, då våra elever har mycket goda kunskapsresultat.
Som skolkurator till vår fina skolenhet ingår du i skolans elevhälsoteam. Som skolkurator ska du främst arbetaförebyggande och hälsofrämjande och bidra med psykosocial och social kompetens i nära samverkan med elevhälsans professioner och övrig personal på skolan.
I skolkuratorns arbete ingår att identifiera och analysera möjligheter och främjande faktorer i skolans lärmiljö samt att reducera hinder för lärande och personlig utveckling på organisations, grupp och individnivå.
Arbetsuppgifter
Följande arbetsuppgifter är förekommande i rollen som skolkurator: samtal med elever enskilt och i grupp, föräldrasamtal och nätverksmöten, handledning och konsultation till skolpersonal, dokumentation vid ärendehandläggning inför beslut gällande individuellt elevarbete och i skolans systematiska kvalitetsarbete, delaktighet i utarbetandet av plan mot kränkande behandling och diskriminering, krishantering, värdegrundsarbete och konflikthantering samt bidra med kunskaper om samhällets resurser och stödsystem och här samverka med bl a. socialtjänst, polis och andra samhällsfunktioner.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen med tidigare erfarenhet inom socialt arbete med barn och unga, gärna inom socialtjänsten.
Skolkuratorn, den psykosociala insatsen, kräver en förmåga att hantera flera olika perspektiv då det skolsociala arbetet behöver värna om och synliggöra betydelsen av strukturella, organisatoriska och relationella perspektiv. Detta fordrar kunskaper om barn och unga och deras utveckling samt förutsätter ett brett register av arbetsmetoder som har sin grund i teorier om samhälleliga och sociala system samt mänskliga beteenden och fokuserar på kommunikation och samspel mellan människor, relationer och bemötande. Den psykosociala insatsen bygger på kunskaper inom socialt arbete, psykosocialt förändringsarbete, sociologi, psykologi, socialjuridik samt en bred och fortlöpande uppdaterad kunskap om samhällets välfärdssystem.
Som skolkurator måste du självständigt ta ansvar för det egna professionella arbetet och hur den psykosociala insatsen ska konkretiseras och utformas. Arbetsplan med prioriterade verksamhetsområden utifrån skolans behov och systematiska kvalitetsarbete utarbetas i dialog med mig som rektor. Det ger stor handlingsfrihet men ställer också stora krav på gott omdöme samt god kännedom om det grundläggande uppdraget enligt skollag, läroplaner samt övriga styr- och vägledningsdokument. Det krävs även att skolkuratorn tar ansvar för att bibehålla och fördjupa sin yrkeskompetens samt för en uppdaterad omvärldsbevakning.
Villkor
Tidigare erfarenhet inom skola eller socialtjänst är viktig.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Verbal aggression