Engagerade SIUS- konsulenter till enheten Västerås

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att göra Sverige rikare genom att få människor och företag att växa? Till enheten Västerås söker vi nu ett antal engagerade SIUS- konsulenter.

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet.

Läs mer om vår organisation och vårt myndighetsuppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss.html

Som SIUS-konsulent arbetar du med särskilt introduktions- och uppföljningsstöd till arbetssökande med funktionsnedsättning enligt Supported Employment-metoden. Arbetet innebär att till den arbetssökande söka lämplig arbetsplats och arbetsuppgifter som är anpassade efter de individuella förutsättningarna. Stödet riktar sig både till arbetsgivare och till arbetssökande varför arbetsgivarkontakter är en mycket viktig del i arbetet.

SIUS, "Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd" är en metod som syftar till att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete. Målgruppen är arbetssökande med olika former av funktionsnedsättning som begränsar förmågan att etablera sig på arbetsmarknaden. SIUS-konsulenten ska vara ett stöd till både arbetssökande och till arbetsgivare. I arbetsuppgifterna ingår att etablera och utveckla företagskontakter och att marknadsföra arbetsförmedlingens arbete för personer med funktionsnedsättning. Arbetet som SIUS-konsulent är självständigt med tydliga mål.

Grundläggande kvalifikationskrav


• Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet
• B-körkort

Kompetenskrav för rollen


• Du är kundorienterad och har god kommunikativ förmåga
• Du har lätt för samarbeten och har en god administrativ förmåga.
• Du har hög digital mognad och god förmåga att arbete med olika systemstöd.
• Du har god förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat och kan själv prioritera och strukturera ditt dagliga arbete.
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift

Meriterande


• Utbildning i Supported Employment
• Erfarenhet av arbetsgivarkontakter och ett brett nätverk på lokala arbetsmarknaden.
• Erfarenhet av liknande yrke eller arbetsuppgifter
• Andra språkkunskaper än svenska och erfarenhet av olika kulturer
• Lönebidragsutbildning
• Arbetsförmedlingens basutbildning för Arbetsförmedlare

Övrigt Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen är på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbets­förmåga. Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Asökan Välkommen med din ansökan senast den 29 Mars 2017. Vi tar emot din ansökan märkt med Diarienummer Af-2017/0013 2565 elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan. Du kommer även få besvara ett par frågor.

Kontaktpersoner:

Sektionschef: Fredrik Svensson 010-487 36 30

SACO: Mojgan Azar-Bahar 010-486 09 55

ST: Patricia Ahlqvist 010-487 24 14

SEKO: Handan Gül 010-486 19 09

Rekryteringskonsult: Martin Beckman 010-487 01 30

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell avtalsenlig lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 10 mars 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Arbetsförmedlare till Norrköping

Arbetsförmedlare till Norrköping

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Motala

Arbetsförmedlare till Motala

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Linköping

Arbetsförmedlare till Linköping

25 november 2024

Arbetsmarknadssekreterare

Arbetsmarknadssekreterare

25 november 2024