OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en ny kollega till vår nya Hisingsgemensamma Enhet för Beroende
Från årsskiftet 2021/2022 samlas myndighetsutövningen inom missbruksarbetet på Hisingen på en och samma enhet på socialkontoret i Backa. Enheten har ansvaret för missbruksarbetet inom individ och familjeomsorgen på Hisingen. Det innebär handläggning av ansökningar om stöd/vård och behandling, orosanmälningar gällande missbruk, LVM handläggning och biståndsboenden för målgruppen. Enheten har även ansvaret för det uppsökande och motiverande arbetet gentemot målgruppen vuxna.
Enheten består av 21 engagerade socialsekreterare, tre förstar och en enhetschef. Enheten är uppdelad på tre team.
Vi arbetar för en stark vi-känsla och en god sammanhållning på enheten. Vi tar ansvar, hjälps åt och stöttar varandra. Det nära och tillitsfulla ledarskapet prioriteras.
Vi har ett rimligt ärendeantal som möjliggör ett kvalitativt arbete och tid för återhämtning. Du erbjuds nära metodstöd, metodutveckling och extern handledning. Enheten arbetar aktivt för en god arbetsmiljö och förvaltningen erbjuder friskvårdsbidrag.
För oss är det viktigt att hålla oss uppdaterade på nya lagar och riktlinjer samt ha en hög kompetens inom samtliga våra sakområden. Vi är delaktiga i plattformsarbetet i staden både inom boende och missbruk/beroende.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Du har en god utrednings- och dokumentationsförmåga och tar ansvar för att följa upp pågående insatser.
Erfarenhet av målgruppen samt missbruksfrågor är meriterande. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LVM. Om du dessutom har erfarenhet av evidensbaserade metoder såsom ASI, Audit/Dudit och/eller MI så är det meriterande. Körkort och god datavana är ett krav.
Som person är du en teamplayer samtidigt som du har förmåga att arbeta självständigt, driva processer och fatta egna beslut. Du är trygg i dig själv som person och i rollen som socialsekreterare.
Du har en god kommunikativ förmåga, vilket innebär att du kan möta människor med respekt och ge svåra besked på ett tydligt och professionellt sätt. Du kommer samverka både internt och externt, så det är viktigt att du har lätt för att etablera och underhålla goda relationer.
Arbetet ställer krav på att du kan organisera och fördela din tid mellan samverkan, dokumentation och klientmöten för att skapa kvalité i verksamheten. Det är viktigt att du förstår vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och att dina valda insatser är kostnadseffektiva.
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan!