OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för regler och behörighet svarar för myndighetens regelstyrning inom socialtjänst och hälso- och sjukvård genom att utarbeta föreskrifter och allmänna råd. Avdelningen svarar dessutom för utfärdande av legitimationer och andra behörighetsbevis, fördelning och uppföljning av statsbidrag samt för myndighetens arbete med klassifikationer och terminologi.
Avdelningen har tre enheter som tar fram Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för vård och omsorg. Man arbetar också med att stödja vård och omsorg i hur Socialstyrelsens författningar ska tillämpas. Enheterna gör också rättsutredningar och ger juridiskt stöd till övriga myndigheten.
Till enheten för förvaltningsjuridik söker vi nu en jurist.
Vi söker dig som vill
•
arbeta med uppgifter enligt personuppgiftslagen och vara ett av myndighetens personuppgiftsombud
•
ge juridiskt stöd i frågor om offentlighet och sekretess och kring våra register
•
vara ett stöd i frågor kring patientdatalagen och lagstiftningen om journalföring och dokumentation inom vård och omsorg
•
ge råd och vägledning internt och till professionen
•
göra rättsutredningar
•
ta fram föreskrifter, allmänna råd och andra juridiska underlag
Kvalifikationer
•
juristutbildning
•
notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig
•
flerårig erfarenhet av att arbeta som jurist inom offentlig förvaltning
•
goda kunskaper i förvaltningsrätt och kännedom om regelverket kring allmänna handlingar, offentlighet och sekretess och personuppgiftslagen
Arbetsuppgifterna kräver att du är analytisk, resultatinriktad och självständig. Du ska också vara kommunikativ samt ha god samarbetsförmåga.
Det är meriterande om du har
•
erfarenhet av arbete i en konsultativ roll
•
kunskap om författningsarbete på myndighet eller från regeringskansliet
•
kunskaper i socialrätt och hälso- och sjukvårdsjuridik
Vid rekryteringen kommer vi att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning med provanställning, heltid och placering i Stockholm.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag – att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Sista ansökningsdag är den 31 augusti 2014. Ansök genom att trycka på knappen nedan. Ange diarienummer 261-30406/2014. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Fackliga företrädare för Saco, ST och Vårdförbundet når du via vår växel på 075-247 30 00.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055