OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Enheten för Hemlösa tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler vid Medborgarplatsen mitt på Södermalm i centrala Stockholm.
Enheten för Hemlösa är samlokaliserad med Capio Maria Pelarbacken som är en sjukvårdsmottagning för personer i hemlöshet, och med Uppsökarenheten, allt för att underlätta och främja samverkan enheterna emellan. Enheten för hemlösas målgrupp är personer över 20 år i Stockholm stad som inte har haft kontakt med socialtjänsten i någon av stadens stadsdelar under de senaste två åren, och som vid sin första kontakt med oss lever i hemlöshet. Hos oss är vi experter på hemlöshet!
Sektionen för vård och omsorg består av sju biståndshandläggare och en biträdande enhetschef. Vi är en trygg grupp med bred kompetens som tar stöd av varandra och tillsammans uppnår vi resultat. Vi tillvaratar medarbetarnas utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvalitén i verksamheten och bidrar till att nå målen.
Arbetsbeskrivning
Vårt uppdrag är att utreda rätten till bistånd samt följa upp de beviljade insatserna med fokus på den enskildes process ur hemlöshet. Vi arbetar enligt Socialtjänstlagen utifrån tre olika verksamhetsområden; socialpsykiatri, funktionsnedsättning och äldreomsorg. Vi samarbetar även tätt med övriga sektioner på enheten och externa aktörer som utförare och sjukvården. Arbetet utgår från den lagstiftning, riktlinjer och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. utifrån brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter. Vårt mål är att verksamheten genomsyras av hög professionalitet, en rättssäker handläggning och hög tillgänglighet. Bemötandefrågor är centrala och vi arbetar med MI. Som stöd finns ärendegenomgångar, administrativt stöd samt stöd av biträdande enhetschef. Att arbeta som biståndshandläggare hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. Vi hanterar komplexa ärenden så en del av arbetet går ut på att vara kreativ, hitta lösningar och motivationsarbete utöver sedvanlig handläggning och dokumentation. Konstruktiva idéer som bidrar till nya arbetssätt uppmuntras.
Kvalifikationer
Krav:
Socionomexamen eller motsvarande utbildning.
Erfarenhet av myndighetsutövning och insatt i socialtjänst-, sekretess- och förvaltningslagarna.
Erfarenhet av myndighetsutövning från minst ett av följande verksamhetsområden; i första hand socialpsykiatri, i andra hand funktionsnedsättning och/eller äldreomsorg.
Meriterande:
Tidigare arbete med målgruppen hemlösa.
Erfarenhet av att arbeta i Paraplyet.
Tidigare arbetat utifrån MI.
Utöver dina formella kompetenser kommer vi också se till följande:
Vi söker dig som på ett självgående sätt gillar att strukturera och planera ditt arbete. Du är ansvarstagande och har förmågan att hantera arbetssituationer som kräver flexibilitet och att du tar initiativ för att hitta lösningar. Du har ett gott bemötande och tycker om att skapa goda samarbeten. Vi söker också dig som har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och som gillar att arbeta efter uppsatta mål. Utöver detta så är det också en förutsättning att du har god vana av och trivs med administrativt arbete och dokumentation.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Arbetstiden är förlagd vardagar dagtid. Vi tillämpar flextid.
Körtkort är önskvärt, ej krav.
Vikariat-anställning för föräldraledighet under minst 9 månader.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.