OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Enheten för Hemlösa tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler vid Medborgarplatsen mitt på Södermalm i centrala Stockholm.
Enheten för Hemlösa är samlokaliserad med Capio Maria Pelarbacken som är en sjukvårdsmottagning för personer i hemlöshet, och med Uppsökarenheten, allt för att underlätta och främja samverkan enheterna emellan. Enheten för hemlösas målgrupp är personer över 20 år i Stockholm stad som inte har haft kontakt med socialtjänsten i någon av stadens stadsdelar under de senaste två åren, och som vid sin första kontakt med oss lever i hemlöshet. Hos oss är vi experter på hemlöshet!
Sektionen för vård och omsorg består av åtta biståndshandläggare och en biträdande enhetschef. Vi är en stabil grupp med bred kompetens som tar stöd av varandra och tillsammans uppnår vi resultat. Vi tillvaratar medarbetarnas utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvalitén i verksamheten och bidrar till att nå målen.
Arbetsbeskrivning
Vårt uppdrag är att utreda rätten till bistånd samt följa upp de beviljade insatserna med fokus på den enskildes process ur hemlöshet. Vi arbetar utifrån tre olika verksamhetsområden; socialpsykiatri, funktionsnedsättning och äldreomsorg. Vi samarbetar även tätt med övriga sektioner på enheten samt externa aktörer som sjukvården och olika utförare. Arbetet utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. utifrån brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter. Vårt mål är att verksamheten genomsyras av hög professionalitet, en rättssäker handläggning och hög tillgänglighet. Bemötandefrågor är centrala och vi arbetar utifrån MI. Som stöd finns ärendegenomgångar, administrativt stöd samt stöd av biträdande enhetschef.
Att arbeta som biståndshandläggare hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. En stor del av arbetet går ut på att vara kreativ, hitta lösningar och motivera våra klienter utöver sedvanlig handläggning och dokumentation. Konstruktiva idéer som bidrar till nya arbets- och tankesätt uppmuntras.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Därtill vill vi att du har arbetat med myndighetsutövning i minst 1 år och är väl insatt i socialtjänst-, sekretess- och förvaltningslagarna. Du har erfarenhet från gärna fler men minst ett av följande verksamhetsområden; i första hand socialpsykiatri, i andra hand funktionsnedsättning och/eller äldreomsorg.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med hemlösa som målgrupp samt om du har erfarenhet av att arbeta i Paraplyet och med DUR och MI. Utöver dina formella kompetenser kommer vi också se till följande: Vi söker dig som på ett självgående sätt gillar att strukturera och planera ditt arbete. Du har förmågan att hantera arbetssituationer som kräver stor flexibilitet och att du tar initiativ för att hitta lösningar. Du har ett gott bemötande och tycker om att skapa goda samarbeten. Vi söker också dig som har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och som gillar att arbeta efter uppsatta mål. Utöver detta så är det också en förutsättning att du har god vana av och trivs med administrativt arbete och dokumentation. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Körkort är önskvärt.
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Övrigt
Intervjuer planeras hållas v 30-31.
Inom Stockholms stad tillämpar vi friskvårdstimme och flexibel arbetstid. Vi har hälsocoacher som erbjuder löppass, promenader och andra aktiviteter.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter, bemanningsföretag och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.