OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vill du vara med och motverka den akuta hemlösheten? Vi söker nu en samhällsvägledare/ Case manager till en nyinrättad tjänst hos oss på Enheten för hemlösa.
Tjänsten är en projektanställning med start omgående fram till och med 31 mars 2022. Då tjänsten är nyinrättad har du stora möjligheter att utveckla och påverka tjänstens utformning.
Varmt välkommen in med din ansökan!
Om tjänsten
Du kommer tillhöra försörjningsstödssektionen som idag består av 17 socialsekreterare, två bolotsar, två gruppledare och en biträdande enhetschef.
Ditt uppdrag som samhällsvägledare/ Case manager är att arbeta med varje klients process ur hemlöshet tillsammans med klientens socialsekreterare. Det handlar främst om att ge individuellt stöd till klienterna avseende deras biståndsansökan. Många av våra klienter saknar grundläggande kunskap om hur vissa delar av samhället och socialförsäkringssystemet fungerar och du har en viktig roll i att kunskapsutveckla dem så att de kan bli mer självständiga i framtiden.
Socialsekreterarna kommer att ge dig riktade uppdrag med målet att klienten ska komma vidare i sin process ur hemlöshet. Du stödjer klienten i kontakten med myndigheter samt andra nödvändiga kontakter. Du kommer stötta klienten i att få in handlingar och dokument samt ringa samtal som har med dennes biståndsansökan att göra. Det kan tex innebära kontakt med arbetsgivare, Skatteverket, Försäkringskassan, a-kassorna och vården. Många klienter behöver också stöd för att få legitimation, och detta kommer vara en viktig arbetsuppgift för dig. Det innebär både att ta kontakt per telefon men också att följa med klienten på fysiska möten.
Du kommer vara den enda som innehar tjänsten som samhällsvägledare/ Case manager, men har ett nära samarbete med socialsekreterarna på försörjningsstödssektionen. Även andra samverkan internt på Enheten från hemlösa kan förekomma.
Att arbeta som samhällsvägledare/ Case manager hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. Du har också ett viktigt uppdrag i att metodutveckla arbetet och ta fram rutiner och arbetssätt som gynnar klienternas ansökningsprocess.
Kvalifikationer
Vi söker dig som:
- Har socionomexamen eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig för tjänsten
- Goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.
Meriterande för tjänsterna är om du har:
- aktuell erfarenhet som samhällsvägledare/ Case manager med liknande arbetsuppgifter
- arbetslivserfarenhet och/eller goda kunskaper inom ekonomiskt bistånd.
- erfarenhet av arbete med Enheten för hemlösas målgrupp
Du har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med många kontaktytor. Vidare är du självgående och har en god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har ett stort tålamod, en god uthållighet samt ett flexibelt arbetssätt då arbetet kommer vara föränderlig.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Om oss
Enheten för Hemlösa tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler vid Medborgarplatsen mitt på Södermalm i centrala Stockholm. Enheten för Hemlösa är samlokaliserad med Capio Maria som är en sjukvårdsmottagning för personer i hemlöshet, och med Uppsökarenheten, allt för att underlätta och främja samverkan enheterna emellan. Enheten för hemlösas målgrupp är personer över 20 år i Stockholm stad som inte har haft kontakt med socialtjänsten i någon av stadens stadsdelar under de senaste två åren och som vid sin första kontakt med oss lever i hemlöshet.
Hos oss är vi experter på hemlöshet! På Enheten för hemlösa tillvaratar vi medarbetarnas kompetens och utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvalitén i verksamheten och bidrar till att nå målen. Vi satsar på kompetensutveckling och arbetar aktivt för att medarbetarna ska samarbeta över sektionsgränserna. Alla medarbetare bjuds in till att aktivt vara med och forma vår arbetsplats och vår verksamhet, både i den övergripande planeringen för hela enheten och på den egna sektionen. Alla medarbetare har också en individuell utvecklingsplan, för att alla ska ha möjlighet att utvecklas på arbetet. Vi skapar arenor för samverkan, såväl internt som externt. Detta sker t ex genom enhetsträffar, utbildningar och riktade uppdrag. Idag är vi en HBTQ-diplomerad verksamhet samt även stolta vinnare av Kvalitetsutmärkelsen 2020, Stockholms stads pris för framgångsrik verksamhetsutveckling. Vi välkomnar särskilt dig som vill vara med i vårt utvecklingsarbete!
Övrigt
Inom Stockholms stad tillämpar vi friskvårdstimme och flexibel arbetstid. Vi har hälsocoacher som erbjuder lunchträning, promenader och andra aktiviteter.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.