OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Välkommen till oss
Avhopparverksamheten vid Enheten för hemlösa tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler vid Medborgarplatsen mitt på Södermalm i centrala Stockholm.
Avhopparverksamheten vänder sig till avhoppare från organiserad brottslighet som har en bekräftad hög hotbild. Målgruppen är avhoppare i Stockholms stad som är över 18 år och som har kontakt med polisregionens avhopparverksamhet.
Avhopparverksamheten består av två socialsekreterare på vuxensektionen och en socialsekreterare på försörjningsstödsektionen, en samordnare samt en biträdande enhetschef. Vi är en grupp som tar stöd av varandra och tillsammans uppnår vi resultat. Vi tillvaratar medarbetarnas kompetens och utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvaliteten i verksamheten och bidrar till att nå målen. Vi är en trevlig och glad grupp som tar stöd av varandra.
Din roll
Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare under period 2024-05-15 - 2025-03-01. Vårt uppdrag är att i samverkan med polisen erbjuda stöd och skydd för en avhoppare att lämna organiserad brottslighet och genomföra varaktiga livsstilsförändringar. Arbetet utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns. Vårt mål är att verksamheten genomsyras av hög professionalitet, rättssäker handläggning och hög tillgänglighet. Bemötandefrågor är centrala och vi arbetar aktivt med MI. Som stöd finns arbetsgruppens ärendegenomgångar, enskilda ärendegenomgångar med samordnare, handledning, administrativt stöd samt tätt stöd av samordnare och biträdande enhetschef. Att arbeta som socialsekreterare hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. Du förväntas arbeta mot verksamhetens uppsatta mål. En stor del av arbetet går ut på att vara kreativ och konstruktiv, hitta lösningar och motivera våra klienter. Konstruktiva idéer som bidrar till nya arbets- och tankesätt uppmuntras och för den som så önskar finns stora möjligheter att själv forma sitt arbete inom ramen för vårt uppdrag.
I uppdraget ingår att genomföra tjänsteresor med övernattning.
Utöver arbetet med avhopparärenden så ingår det även i tjänsten att till viss del handlägga ärenden inom området hemlöshet och missbruk.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du läst kriminologi ses det som en merit. Därtill ska du ha arbetat med myndighetsutövning i minst 2 år och är väl insatt i socialtjänsts-, sekretess- och förvaltningslagarna.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med kriminalitet samt om du har erfarenhet av att ha arbeta i Paraplyet. Det är också meriterande om du arbetat utredande med ungdomar och har erfarenhet av myndighetsutövning enligt LVU alternativt tidigare erfarenhet från kriminalvård/frivård eller inom beroendeområdet. Om du har MI-utbildning samt arbetat enligt dessa metoder är det önskvärt. Utöver dina formella kompetenser kommer vi också se till följande: Vi söker dig som på ett självgående sätt gillar att strukturera och planera ditt arbete. Du har förmågan att hantera arbetssituationer som kräver stor flexibilitet och att du tar initiativ för att hitta lösningar. Du har ett gott bemötande och tycker om att skapa goda samarbeten, i denna roll är det avgörande att kunna samarbeta på ett bra sätt. Vi söker också dig som har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och som gillar att arbeta efter uppsatta mål. Utöver detta så är det också en förutsättning att du trivs med visst administrativt arbete och dokumentation. Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Övrigt
Inom Stockholms stad tillämpar vi flexibel arbetstid och vi har friskvårdsbidrag. Det finns möjlighet att delvis arbeta hemifrån.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.