OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Miljöprövningsenheten, Klimat- och näringslivsdepartementet
Har du några års erfarenhet av och trivs med administrativa arbetsuppgifter i en stödjande funktion? Vi kan erbjuda dig ett meningsfullt arbete i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Miljöprövningsenheten söker en enhetsassistent och verksamhetsadministratör. Du kommer att ha en viktig roll som administrativt stöd till chefer och medarbetare i hantering av ärenden och i våra interna processer. Det handlar t.ex. om att lägga upp, underhålla och avsluta ärenden, att ansvara för funktionsbrevlådor och interna system, att samordna enhetens stående tider med den politiska ledningen, att bistå inför och vid möten och att vara ingång i frågor från allmänheten och vid utlämnande av handlingar.
Nu söker vi dig som är serviceinriktad och tycker att det är kul med administration, struktur och kontroll. Du tappar inte kontrollen över helheten även om det är mycket att göra. Du har en god förmåga och vilja att hjälpa andra och är bra på att ta inititiv. Att du är både flexibel och noggrann är något av en förutsättning för att trivas.
Enheten ansvarar för frågor om miljöprövning i en vid bemärkelse. Det innebär att enheten svarar för handläggningen av regeringsärenden inom miljöområdet, bl.a. om tillåtlighet och tillstånd till miljöfarlig verksamhet, överklagade områdesskydd samt tillstånd till verksamhet i Sveriges ekonomiska zon och på kontinentalsockeln. Enhetens ansvarsområde omfattar nationella frågor, EU-frågor och internationella frågor. Enheten ansvarar även för myndigheten Naturvårdsverket.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har minst gymnasiekompetens, gärna relevant eftergymnasial utbildning/kurs, behärskar officepaketet och gärna har erfarenhet av Regeringskansliets administrativa processer. Du har några års erfarenhet från liknande administrativa arbetsuppgifter och erfarenhet från arbete i stödjande funktion. Vidare har du erfarenhet från arbete i Officepaketet samt erfarenhet från arbete i dokumentmallar och ärendehanteringssystem.
Du har god IT-kunskap (Officepaketet), goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift och känsla för layout i skrift /god stilistisk förmåga. Vidare har du god kunskap om
digitala arbetssätt och mötesplattformar såsom Skype.
Det är meriterande med erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet, erfarenhet från arbete i större organisation och erfarenhet från arbete i SharePoint, Palasso, Proceedo. Ytterligare språkkunskaper och
erfarenhet av digital dokumenthantering ser vi som en merit.
Dina egenskaper
Som person är du noggrann och strukturerad, även under högt arbetstempo.
Du är positiv, har ett serviceinriktat förhållningssätt och är flexibel och har en god
samarbetsförmåga. Du är initiativkraftig och ser vad som behöver göras och tar tag i det.
Vidare är du lösnings- och utvecklingsorienterad, har integritet och gott omdöme.
Övrigt
Vi söker en eller flera assistenter. Vi erbjuder i första hand tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning, men det kan också handla om visstidsanställning och/eller tidsbegränsade vikariat.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Magnus Moreau som är enhetschef, på 08-405 41 27. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ann-Marie Wedberg på 08-405 24 75. Fackliga kontaktpersoner är Susanne Adlercreutz för Saco och Karl Westerberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 14 juli 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35