OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för näringsliv, innovation och marknader, Klimat- och näringslivsdepartementet
Har du några års erfarenhet av och trivs med administrativa arbetsuppgifter i en stödjande funktion? Vi kan erbjuda dig ett meningsfullt arbete i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för näringsliv, innovation och marknader arbetar med frågor och insatser som syftar till att stärka företags förutsättningar för innovation och förnyelse, stärka förutsättningarna för entreprenörskap, förbättra företags ramvillkor samt verka för marknader med effektiv konkurrens. Enheten samordnar arbetet med EU:s regelverk om statligt stöd till näringslivet och är Sveriges kontaktpunkt mot EU-kommissionen i statsstödsfrågor.
Enheten för näringsliv, innovation och marknader söker en enhetsassistent och verksamhetsadministratör.
Du kommer att ha en viktig roll som administrativt stöd till chefer och medarbetare i hantering av ärenden och i våra interna processer. Det handlar till exempel om att lägga upp, underhålla och avsluta ärenden, att ansvara för funktionsbrevlådor och interna system, att samordna enhetens stående tider med den politiska ledningen, att bistå inför och vid möten och att vara ingång i frågor från allmänheten och vid utlämnande av handlingar. Du bidrar även till att utveckla och delta i att utveckla arbetsrutiner till exempel genom digitalisering.
Vi söker dig som har minst gymnasiekompetens, behärskar Officepaketet väl och gärna har erfarenhet av Regeringskansliets administrativa processer.
Du är serviceinriktad och tycker att det är kul med administration, struktur och att ha kontroll över ditt arbete. Du tappar inte kontrollen över helheten även om det är mycket att göra. Du har en god förmåga och vilja att hjälpa andra och är bra på att ta initiativ. Att du både är flexibel och noggrann är något av en förutsättning för att trivas i denna roll.
Din bakgrund
Vi söker dig som har minst gymnasiekompetens, gärna med relevant eftergymnasial utbildning/kurs.
Du har något års relevant erfarenhet från administrativa eller andra liknande uppgifter och erfarenhet från arbete i stödjande funktion. Du behärskar Officepaketet väl samt har erfarenhet från arbete i dokumentmallar och ärendehanteringssystem. Det är meriterande med erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet eller större organisation. Det är även meriterande med erfarenhet från arbete i SharePoint, Palasso, Proceedo
Du har god IT-kunskap (Officepaketet), goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift och känsla för layout i skrift /god stilistisk förmåga. Vidare har du god kunskap om digitala arbetssätt och mötesplattformar såsom Skype.
Erfarenhet av och goda färdigheter av digital dokumenthantering ser vi som en merit.
Dina egenskaper
Som person är du noggrann och strukturerad, även under högt arbetstempo. Du är positiv, har ett serviceinriktat förhållningssätt och är flexibel och har en god samarbetsförmåga. Du är initiativkraftig och ser vad som behöver göras och tar tag i det. Vidare är du lösnings- och utvecklingsorienterad, har integritet och gott omdöme.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Henrik Levin som är Bitr. enhetschef, på 08-405 10 69. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Isabella Granström på 08-405 58 91. Fackliga kontaktpersoner är Susanne Adlercreutz för Saco och Karl Westerberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 27 november 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35