OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Klimatenheten, Klimat- och näringslivsdepartementet
Är du en duktig administratör som gillar varierande arbetsuppgifter och att vara ”spindeln i nätet”? Är du serviceinriktad och flexibel? Då kan vi erbjuda dig ett omväxlande arbete i en händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Klimatenheten ansvarar för klimatfrågan nationellt och på EU-nivå samt även de internationella klimatförhandlingarna. Enheten ansvarar även för luftvårdsfrågor som påverkar miljön och hälsan. Klimatenheten ansvarar också för den nationella samordningen av genomförandet av Agenda 2030.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
I arbetsuppgifterna ingår att vara administrativt stöd till Klimatenheten. Det administrativa stödet består i att ta fram beredningslistor, ärendehantering, posthantering, kopiering, remissutskick, hantering av utlämnandeärenden och IT-stöd. Utöver detta ingår uppgifter såsom elektronisk fakturahantering, ekonomisk uppföljning av enhetens intern- och personalbudget samt HR-administration.
Du kommer att arbeta nära enhetens ledningsgrupp och ingå i den övergripande planeringen av verksamheten. Du kommer också att utgöra stöd i möteshantering samt bistå med administration i det internationella klimatarbetet, såsom registrering och hantering av deltagarlistor. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Din bakgrund och kompetens
Vi söker dig som har minst gymnasiekompetens med erfarenhet av ett serviceinriktat och administrativt arbete i offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Du ska ha erfarenhet av arbete med elektronisk ärendehantering samt elektronisk fakturahantering.
Vi ser att du behärskar Officepaketet väl, med grundläggande Excelkunskap. Det är meriterande om du har hög IT-mognad och är van vid digitaliserade arbetssätt. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet samt erfarenhet av arbete med ekonomisk uppföljning.
Dina egenskaper
För att passa i rollen är du serviceinriktad och kvalitetsmedveten. Du har en god samarbetsförmåga samt agerar med gott omdöme i förhållande till din omgivning. För att trivas hos oss behöver du även vara flexibel med ett positivt förhållningssätt samt vara strukturerad i ditt arbetssätt.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Katja Awiti Departementsråd och Enhetschef, på 08-405 23 49. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Isabella Granström på 08-405 58 91. Fackliga kontaktpersoner är Susanne Adlercreutz för Saco och Karl Westerberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast fredagen den 8 december 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35