OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Motala kommun har ett bra yrkesliv två sidor - ett spännande jobb, där du kan utvecklas och påverka men också bra livskvalité och en rik fritid. Att välja Motala kommun är att välja en arbetsplats där kompetens, kreativitet och engagemang tas tillvara på bästa sätt. Våra kärnvärden, öppen, stolt och nyskapande sammanfattar hur vi arbetar tillsammans och hur vi möter vår omvärld.
VIA Ekenäs är en enhet inom Bildningsförvaltningen i Motala kommun med ansvar för arbetsmarknadsfrågor och vägledning. Organisatoriskt tillhör tjänsten verksamheten Gymnasieskola Vuxenutbildning och arbetsmarknad där du ingår i ledningsgrupp tillsammans med andra chefer/rektorer under ledning av verksamhetschef. Vi samarbetar med olika myndigheter i frågor som handlar om arbetsträning/rehabilitering och samordnar kommunens vägledningsinsatser.
Vi är ca 50 tillsvidareanställda.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara ansvarig för samt leda och utveckla enheten, som består kommunens samlade vägledning för elever i grundskola till vuxna, arbetsmarknadsåtgärder i form av t.ex. arbetsprövning, arbetsträning, praktik och andra kompetenshöjande insatser. Verksamheten bedrivs både i egna arbetslag/yrkesspår samt på externa arbetsplatser. Enhetens ansvarsområde kommer att förändras i takt med de behov som finns inom verksamheten och i samhället.
Som enhetschef har du resultatansvar för enheten. Du har ett verksamhetsmässigt ansvar som avser framför allt personal och ekonomi samt övriga resultat/mål och även pedagogik i viss mån. Arbetet är omväxlande och rörligt och innebär även samråd med flera aktörer, nätverk och regelverk, ofta med högt tempo.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är handlingskraftig och kan driva såväl de dagliga frågorna som utvecklingen inom enheten. Du skall vara tydlig i ditt ledarskap. En grundläggande ledaruppgift är att engagera, inspirera och entusiasmera medarbetare för att verksamhetens mål skall uppnås. I arbetet är det också viktigt att du är en god förhandlare med förmåga att sluta avtal som gynnar verksamheten.
Du skall ha tidigare erfarenhet av ledningsuppdrag inom offentlig sektor. Du skall också ha erfarenhet från arbete med organisationer i förändring. På grund av uppdragets mångfacetterade art är det av vikt att du har kunskap om flera av våra samverkanspartner, tex socialtjänst eller arbetsförmedling. Du ska ha vana av att verka i en politisk styrd organisation. Förmåga att följa och verkställa fattade beslut från såväl politisk – som tjänstemannanivå. Ett av kommunens prioriterade områden är arbetsmarknadspolitiska frågor. Därför är det viktigt att du har en väldokumenterad erfarenhet från det fältet. Erfarenhet av ESF-projekt eller liknande är meriterande.
Då många av våra hjälpsystem är datorbaserade förutsätter vi att du har grundläggande datorkunskaper och ser fördelarna av att nyttja olika registersystem.
Din utbildningsbakgrund består av lämplig högskoleutbildning i form av stats-, personal- eller beteendevetenskap alt. socionom eller annan utbildning arbetsgivaren prövar likvärdig/lämplig för uppdraget.
Arbetet ställer stora krav på dig - du skall ha en utpräglad social kompetens och stor förmåga att kommunicera med många olika sorters människor. Du skall besitta förmågan att skapa arbetsglädje och entusiasm. I arbetet är det av stor vikt att du också har utbildning/erfarenhet som bidrar till att du har en god samtalsmetodik. Det ingår också i jobbet att fatta s.k. obekväma beslut. Utöver detta krävs det också att du har förmåga att hantera en omfattande budget inom givna ramar. Bildningsförvaltningen lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Axelsson
0141-22 55 54
Magnus Gustafsson
0141-22 50 00
Fredrik Carenborn
0141 225681
Johnny Thorén
0141225664
Anette Sundqvist
Inger Storm
0141-225720
Johan Wernström
0141-225644
Administrativ chef Eva Axelsson
0141-22 55 54
Akademikerförbundet SSR Carolina Markström
Vision Magnus Gustafsson
0141-22 57 31