OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Lycksele, staden i Lappland, som erbjuder växlande årstider med bra boende, intressant och växande marknad och trygghet för dina närmaste. Om du vill bo i en stad och samtidigt leva nära naturen är Lycksele svårslaget. Lycksele ligger i Västerbottens län, endast 70 minuter från Arlanda mitt mellan kust och fjäll. Tillsammans bygger vi för framtiden genom samarbete, utbildning och ny teknik. Till Myndighetsavdelningen Tjänsten är direkt underställd avdelningschefen för myndighetsavdelningen. I tjänsten ingår att vara ersättare för avdelningschef. Socialtjänsten i Lycksele består av två avdelningar, myndighetsavdelning och äldre- och handikappavdelning. Äldre- och handikappavdelning står för verkställighet av beslutade insatser till äldre och handikappade. Myndighetsavdelningen genomför utredningar och beslutar om insatser enligt SoL, LVU, LVM, LSS, Lagen om bostadsanpassningsbidrag och FB. Myndighetsavdelningen ansvarar för viss verkställighet när det gäller tillsättande av kontaktfamilj/kontaktperson, familjehem och placeringar på hem för vård- och boende enligt SoL, LVU och LVM. I avdelningen som har 22 medarbetare finns socialsekreterare med inriktning barn- och familj, försörjningsstöd och alkohol- och droger, biståndshandläggare med inriktning mot äldre- och handikappomsorg samt bostadsanpassning, assistenter som handlägger förmedlingsmedel och utgör det administrativa stödet. Som enhetschef är viktiga uppgifter att utveckla arbetssätt och metoder som på ett rättssäkert och effektivt sätt svarar upp mot klienters och brukarens behov av insatser, ansvara för metod- och ärendehandledning i det dagliga arbetet, att ge råd och stöd i utredningar och beslutade insatser samt att ta beslut utifrån delegation och i svåra prioriteringar. En fortsatt implementering av nationella riktlinjer inom missbruk- och beroendevård blir också en viktig uppgift. Till framtidsfrågor hör att vara med och påverka utvecklandet av boendeformer för personer med sociala funktionshinder och personer med missbruk och beroendeproblematik. Kvalifikationer: Vi söker dig som har socionomutbildning eller därmed jämförbar högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete inom socialtjänsten. Du har minst fem års yrkeserfarenhet inom socialt arbete. Du är väl förtrogen med myndighetsutövning och öppenvårdsarbete i kommunal verksamhet. Du har förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du ser helheten och är bra på att bygga upp konstruktivt samarbete både internt och externt. Du kan utrycka dig väl i tal och skrift. Det är viktigt att du har ett stort intresse av att förbättra och utveckla verksamheten och att du är tydlig, förtroendeingivande och kommunikativ i ditt ledarskap. Eftersom myndighetsavdelningen använder BBIC (Barns behov i centrum) vid handläggning och dokumentation - där barn och ungdomar står i centrum, är utbildning och erfarenhet inom detta område en merit.