OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgen
I Västerviks kommun värnar vi om varje medarbetares arbetsmiljö. Vi vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas i sin yrkesroll. Hos oss ska alla gå till jobbet med en positiv känsla.
I kommunen arbetar vi bland annat med pedagogik, vård och omsorg, samhällsbyggnad, kultur, räddningsarbete och arbetsmarknad. Vi har jobb som är inspirerande och meningsfulla. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag.
Vill du ha ett jobb där din insats är betydelsefull för andra människor? Då passar du hos oss!
Familjeenheten är en öppenvårdsenhet inom socialtjänstens Individ- och familjeomsorg, IFO. Målgruppen är barn, unga och deras familjer. Vi erbjuder råd, stöd och behandling. Inom verksamheten finns även Familjerätt, arbete mot Familjecentralen samt Fältverksamhet. Vårt mål är att erbjuda en kvalitativ och kunskapsbaserad socialtjänst där barn, unga och deras familjer står i fokus. HVB-hemmet Solstigen är också organiserat under familjeenheten. Där finns sex platser för barn och unga. Där arbetar 10 personer varav en chef som har eget personalansvar, budgetansvar och arbetsmiljöansvar.
IFO, Individ- och familjeomsorgen i Västerviks kommun söker en enhetschef till Familjeenheten. Du kommer ingå i ledningsgruppen som består av enhetschefer och en utvecklingsledare.
Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef har du ett helhetsansvar för din enhet. Det innebär att du har det övergripande och totala ansvaret för enheten där budget-, personal-, och arbetsmiljöansvar ingår. Enheten förväntas ha en nära samverkan med andra aktörer internt- och externt.
Samtliga enheter inom IFO ska sträva efter en ständig utveckling. Kvalitetsarbete, uppföljning och utvärdering av verksamheten är en viktig del i förbättringsarbetet.
I din roll som enhetschef förväntas du aktivt delta i IFO:s ledningsgruppsarbete samt i arbetsmiljökommittéerna och i samverkansgrupper.
Du stöttar dina medarbetare och är behjälplig när det behövs.
Din kompetens
Du är socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av socialtjänst samt att du har tidigare erfarenhet av en ledande eller samordnande roll. Har du tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är det meriterande.
Vi ser att du har förmåga att leda, driva och motivera dina medarbetare samt skapa förståelse. Din samarbetsförmåga är mycket god och du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har en god muntlig kommunikation. Du är inlyssnande och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.
Viktigt för rollen är att du kan lyfta blicken och se helheten. Fokus på hela familjen och förståelse hur man kan samarbeta mellan olika aktörer och på alla nivåer för att skapa ett kvalitativt och lättillgängligt stöd. Du är kreativ och bidrar med nytänkande.
Vi tror också att du är en person som har förmågan att förbli positiv och se möjligheter i svåra och komplexa situationer eller när dagen inte blev som du tänkt dig.
Övrigt
Behöver du hjälp att hitta bostad försöker vi hjälpa dig med det. Inflyttarservice i Västerviks kommun hjälper till med tips, information och kontakter för arbete, bostad, skolor med mera. Inflyttarservice anordnar också återkommande träffar för nyinflyttade för att ge möjlighet att lära känna nya människor och en snabbare väg in i livet i Västervik.
Läs mer om vad Västerviks kommun kan erbjuda dig som anställd hos oss www.vastervik.se/jobba-hos-oss (http://www.vastervik.se/jobba-hos-oss)
Välkommen med din ansökan!
Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.