OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enhetschef för enheten personuppgiftsbehandling – bidra till att stärka rättssäkerhet och integritetsskydd i brottsbekämp-ningen
Om nämnden
Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden är en statlig myndighet som har till uppgift att utöva rättslig tillsyn över brottsbekämpande myndigheters användning av hemliga tvångsmedel och kvalificerade skyddsidentiteter, och över polisens behandling av personuppgifter i den brottsbekämpande verksamheten. Nämnden har också tillsyn över polisens tillämpning av förbudet mot att använda uppgifter i underrättelser från Försvarets radioanstalt för att utreda brott. Nämnden utövar tillsyn på eget initiativ men utför också kontroller på begäran av enskilda personer. I delegationer inom myndigheten handläggs ärenden om bl.a. tillstånd till kvalificerade skyddsidentiteter samt ärenden om registerkontroll.
Läs mer på www.sakint.se
Om jobbet
Jobbet innebär att du ansvarar för tillsynen över behandling av personuppgifter och förbudet mot att använda uppgifter i underrättelser från Försvarets radioanstalt för att utreda brott. Du har också det övergripande ansvaret för handläggningen av enskilda kontrollärenden.
Som en av myndighetens två enhetschefer har du en mycket central roll i myndigheten. Du rapporterar direkt till kanslichefen, ingår i ledningsgruppen och har personal- och arbetsmiljöansvar för enhetens föredragande jurister.
Du ansvarar för att proaktivt styra och utveckla enhetens verksamhet samt för att vara ett strategiskt och operativt stöd i myndigheten. Du är också ansvarig för att kvalitetssäkra och bereda enhetens ärenden inför beslut.
Att vara enhetschef innebär att du förutsätts leda och utveckla enhetens medarbetare och verka för en arbetsmiljö som stimulerar till samarbete, arbetsglädje och ständiga förbättringar.
Om dig
Du som söker ska vara assessor eller ha annan motsvarande erfarenhet från kvalificerat juridiskt arbete. Du ska dessutom ha arbetat minst två år därefter i Regeringskansliet, vid domstol eller i annan verksamhet som är relevant för nämnden. Chefserfarenhet och erfarenhet från tillsynsverksamhet är meriterande.
Som person är du utvecklingsinriktad och har god kommunikativ förmåga. Du är van vid att arbeta strukturerat, är kvalitetsmedveten och noggrann. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift och har ett mycket gott omdöme. För att trivas med arbetet behöver du ha ett genuint samhällsintresse och följa med i den allmänna samhällsdebatten. Vi söker dig som har intresse för ledarskapsfrågor och är en prestigelös och engagerad lagspelare. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll är en förutsättning för anställning.
Bra att veta
Nämndens lokaler är vackert belägna i centrala Stockholm. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Nämnden vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Hos oss erbjuds du individuell chefscoaching och chefs- och ledarskapsutbildning efter behov. Det finns goda möjligheter även till annan kompetensutveckling. Vi månar om våra medarbetares hälsa och erbjuder friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Löneform: Individuell lönesättning
Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Ulrika Söderqvist, kanslichef, 08-617 98 10, eller Gunilla Berglund, enhetschef, 08-617 98 12.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Hur du ansöker
Välkommen med din ansökan, CV och uppgift om löneanspråk senast den 18 september 2023 till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden
Box 22523, 104 22 Stockholm
eller per e-post till: sakint@sakint.se
Ange referens 123-2023