Enhetschef

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med ca 19 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade


Omsorgsförvaltningen söker enhetschef

Vi söker enhetschef för handläggare, team för trygg och säker hemgång samt för hemtjänst natt. I tjänsten ingår även att vara beslutsfattare för insatsen särskilt boende inom socialtjänstlagen och insatsen bostad med särskild service enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.
Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.

Omsorgsförvaltningen har 650 anställda och 1200 personer som har behov av stöd, omsorg och vård i vardagen.


ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder dig ett omväxlande och utvecklande arbete. Vi söker dig som trivs med utmaningar och är trygg i din yrkesroll som chef och som beslutsfattare utifrån myndighetsbeslut. Du arbetar utifrån ett salutogent och coachande förhållningssätt där du ser möjligheter och resurser hos såväl brukare som medarbetare.

I uppdraget som enhetchef ingår att förankra politiska visioner, mål och grundvärderingar. Du ser till att verksamheten har tydliga mål, strategier och handlingsplaner och att dessa genomförs, följs upp och utvärderas. Du arbetar aktivt för att skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna utvecklas och att deras kompetens tas tillvara utifrån verksamhetens behov.

Omsorgsförvaltningen är kvalitetscertifierad enligt standarden Investor in People (IiP). Syftet med IiP är att förbättra organisationens resultat genom att utveckla medarbetarna. Det kräver ett systematiskt arbets- och förhållningssätt som bygger på att planera, genomföra, följa upp och utvärdera verksamheten och att ledningen, där du är en del, gör det vi säger att vi ska göra.

Trygg och säker hemgång är en arbetssätt som innebär att brukare som behöver det får omfattande insatser i samband med hemgång efter sjukhusvistelse. Du kommer vara den drivande länken och samverka med flera professioner för att skapa möjligheter för brukaren att rehabiliteras i sin bostad. Detta arbetsätt ska vi nu förstärka under en prövotid på två år.

I uppdraget som beslutsfattare för insatsen boende arbetar du med bedömningar och beslut för alla utredningar inom särskilt boende enligt SoL och bostad med särskild service enligt LSS.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller som har en annan likvärdig utbildning samt socialrätt. Vi vill att du har flera års erfarenhet av ledarskap och en god kännedom om beslutsfattandet inom berörd lagstiftning. Vi förutsätter att du har en god datavana inom Officepaketet.

Som person är du målinriktad och kan se helheten i verksamheten. Du är trygg i ledarrollen, bra på att samarbeta och ha förmåga att fatta de beslut som krävs för att nå uppsatta mål. Då uppdraget innehåller arbetsuppgifter både på strategisk och på operativ nivå är det viktigt att du har god förmåga att organisera och planera arbetet såväl kortsiktigt som långsiktigt. Du har god kommunikativ förmåga och kan möta medarbetare, brukare och anhöriga på ett ödmjukt och positivt sätt som skapar förtroende.


ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

För upplysningar är kontaktpersonerna tillgängliga enligt nedan.

Vecka 27-28, Christina Andersson 0472-155 28
Socialt ansvarig samordnare, SAS

Vecka 30, Anneli Harnegård 0472-151 76
Omsorgschef

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Rose-Marie Eriksson
0472-154 60
Vision Michaela Månlycke
0472-595628
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Vårdförbundet Helen Roth
0472-151 06
Sjukgymnast Kicki Järvholm
0472-154 45
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Anita Skarp
0472-153 12
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Marie Skoglund-Hansson
0472-153 15
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0472-150 00
Enhetschef Lise-Lotte Ruben- Klasén
0472-59 56 31
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-15538

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen Alvesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 26 juni 2015

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

None
Alvesta, 34280

Liknande jobb


22 november 2024

15 november 2024

Enhetschef funktionsstöd

Enhetschef funktionsstöd

13 november 2024

Enhetschef särskilt boende

Enhetschef särskilt boende

11 november 2024