OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Referens: 036516-2013
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Försäkringskassan söker
Enhetschef
Placering Kundcenter Sundsvall
Arbetsuppgifter och ansvar
Som enhetschef har du personal-, resultat- och uppföljningsansvar inom ditt ansvarsområde. Du rapporterar till och biträder platschefen. Du ansvarar inom ditt verksamhetsområde för att försäkringen tillämpas enligt föreskrivna regler samt att handläggningen utförs enligt beslutade handläggningsprocesser och metoder. Du förväntas på ett proaktivt sätt driva verksamheten framåt med särskild tonvikt på kundfokus samt agerar med lyhördhet för de krav och förväntningar som ställs på Försäkringskassan. Du har också ansvar för att driva ett aktivt arbetsmiljö- och hälsoarbete samt att bidra till att skapa en utvecklande arbetsplats.
Du har ett nära ledarskap för ca 15 personer. En förutsättning är att du väl insatt i det operativa arbetet och har god insikt och förståelse för det vardagliga kundnära ledarskapet i verksamheten t ex genom medlyssning.
En viktig del i arbetet som enhetschef är effektiv bemanningsplanering och produktionsstyrning, som leder till måluppfyllelse. Det är enhetschefens ansvar att driva utvecklingen i kundmötet tillsammans med medarbetarna. Det är enhetschefens uppgift att säkerställa rätt kompetens och se till att resurser finns på kort och lång sikt. Genom dialog skapar du förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sina uppdrag, sina mål och sin kompetensutveckling. Som enhetschef ingår du i centrets ledningsgrupp.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har akademisk examen (minst 120p/180hp), eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har god ledarskapsförmåga och särskilt att leda i förändring
• är initiativtagande samt mål- och resultatinriktad
• är lojal med fattade beslut
• har god kommunikativ förmåga samt förmåga att skapa och upprätthålla relationer
• har gott omdöme och personlig mognad
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av operativt ledarskap
• erfarenhet av liknande verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning, heltid, tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll samt chefstest innan beslut om anställning fattas.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Christina Edin tel 010-113 91 25 eller fr.o.m 2013-08-12 Susanne Åkerlund tel 010-118 24 32, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Cecilia Eriksson, tfn 010-116 28 76. Fackliga frågor ST: Jeanette Blom, nås via mail. jeanette.blom@forsakringskassan.se, SACO: Tommy Persson tel 010-114 16 43 eller Göran Fürstenberg tel 010-113 81 53, SEKO: Johanna Grundström, nås via mail tom 2013-08-09. johanna.grundstrom@forsakringskassan.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2013-10-27 märkt med diarienummer 036516-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.