Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.
Vi söker en administrativ enhetschef som brinner för utveckling av den demokratiska processen. Administrativa enheten är centralt placerad och ingår i det nybildade verksamhetsområdet Kansli, säkerhet och kund. Enheten har en viktig roll i kommunen med uppdrag att stötta både förvaltning och politik samt att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef har du budget- och personalansvar för administrativa enhetens 18 medarbetare samt ansvarar för uppgifter i arbetsmiljöarbetet. Du är ansvarig för att operativt styra, leda, följa upp och utveckla enhetens arbete genom att tillvarata medarbetarnas kompetenser inom sina respektive sakområden.
Som enhetschef kommer du att leda administrativa enheten med ansvar för det centrala ärendeflödet med stöd av funktioner som bland annat central registratur, systemförvaltning för centrala ärendehanteringssystem, kommun- och nämndsekreterare, arkivarie, GDPR-samordnare och administratörer. I enhetens uppdrag ligger också att planera och fullgöra kommunens ansvar för allmänna val.
Uppgifterna är av både operativ och strategisk karaktär och omfattar bland annat:
• Utifrån enhetens ansvarsområde leda och utveckla förvaltningsgemensamma processer så att de är rättssäkra, möter framtidens behov och utgår från helhetsperspektiv.
• Tillsammans med enheten utarbeta strukturer för granskning och kvalitetssäkring av ärenden till politisk behandling och ärendehantering generellt inom kommunen.
• Fördela ärenden för beredning inom enhetens ansvarsområde samt säkerställa slutleveransen.
Uppdraget innebär också att ansvara för beredning av de allmänna ärenden som ska tas upp i överförmyndarnämnden och kan komma att innebära nämndsekreteraruppdrag i samma instans (verksamheten bedrivs i övrigt genom avtalssamverkan med Alingsås kommun).
KVALIFIKATIONER
Du behöver ha en relevant högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi söker dig med chefserfarenhet och ledaregenskaper som kan bidra till enhetens utveckling och vara en god ambassadör för enhetens ansvarsområden. Du är en tydlig ledare som trivs i en roll där du organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt utifrån ett helhetsperspektiv och du har förmåga att skapa engagemang och delaktighet hos medarbetarna för att nå uppsatta mål. Du har goda kunskaper av den lagstiftning som enhetens uppdrag vilar på samt kunskaper av nämndadministrativa processer och kommunal ärendehantering.
Du behöver ha förmåga att kortfattat och kärnfullt sammanfatta komplexa ärenden och frågor på ett lättförståeligt sätt samt förmåga att muntligen redogöra för frågor i olika sammanhang. Du behöver kunna samverka och samarbeta i frågor både internt och externt.
Som person är du lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du ser värdet och tar tillvara på dina medarbetares kompetenser för att utveckla enhetens arbete utifrån ett helhetsperspektiv.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi vill stödja dig i ditt ledarskap!
Vi förväntar oss att våra chefer som ledare agerar autentiskt, föredömligt med personlig omtanke och har förmågan att inspirera och motivera dem vi leder.
I Lerums kommun arbetar vi med utvecklande ledarskap och därför får du som chef hos oss en grundutbildning samt vidareutveckling inom ramen för kommunens Ledarskapsplattform.
Ledarskapsplattformen ska ge dig som chef och ledare rätt förutsättningar för ditt uppdrag. Du som tillsvidareanställd chef i Lerums kommun ges en unik möjlighet att utveckla dig med hjälp av modeller samt arbeta med hur du kan förbättra hela ditt ledarskap och dina ledarskapsbeteenden, oavsett din erfarenhetsnivå.
Chefer i Lerums kommun förväntas formulera en egen personlig utvecklingsplan som bygger på det utvecklande ledarskapet.
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
ÖVRIGT
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare
Kontaktpersoner på detta företaget
Jakob Rydén
0302-521499
Birgitta Ludvigsson
0302-521130
Stina Schill
0302-52 12 51
vikarierande chef administrativa enheten Daniel Kindstedt
0302-521243