OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.
Vill du vara en av våra nyckelpersoner?
Vill du vara med i vår spännande verksamhet och i omställningsarbetet gällande den nära vården? Vill du också vidareutveckla din verksamhet utifrån Ludvika kommuns nyss framarbetade värdegrund där Lagandan är ledordet? Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta. Dessutom får du möjlighet att utvecklas i ett team med enhetschefer och leda ett utvecklingsbart arbetsledarområde.
Vi söker nu en enhetschef till äldreomsorgen till Granliden som är ett av våra särskilda boenden med heldygnsomsorg. Inom samma verksamhetsområde finns hälso- och sjukvården.
Som enhetschef hos oss ingår du i ett team av enhetschefer, vilket innebär dagligt stöd och samverkan. I rollen som enhetschef har du även stöttning av närmaste chef i form av kontinuerliga strategisamtal samt av olika stödfunktioner i form av bemanningsenheten, ekonomiadministratörer, stödpedagoger med flera.
Arbetsgivaren möjliggör ett flexibelt arbetsliv i de verksamheter där distansarbete fungerar. Möjlighet finns att göra överrenskommelse om distansarbete på del av arbetstid i samråd med närmaste verksamhetschef.
Arbetsuppgifter
• Leda och fördela arbetet utifrån Vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområde och ledningsfilosofi, samordna och planera
• Arbeta mål- och resultatinriktat
• Följa upp och kvalitetssäkra verksamheten
• Ansvara för systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering
• Bemanningsplanering och schemaläggning
• Ansvara för verksamhetens budget och tillsammans med medarbetarna bedriva verksamheten kostnadseffektivt
• Utveckla och motivera medarbetarna genom god kommunikationsförmåga och tydlighet i arbetssätt
• Samverka och ha goda relationer inom och utom organisationen
• Administration i olika system förekommer i det dagliga arbetet
Kvalifikationer
• Högskoleutbildning med inriktning ledarskap så som sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet, personal- och arbetslivsprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller annan utbildning som anses likvärdig
• Erfarenhet från tidigare ledarskapsbefattning med personal- och budgetansvar är ett krav
• Erfarenhet från att driva projektarbete och utvecklingsarbete är meriterande
• Goda kunskaper i bemanningsplanering och schemaläggning är meriterande
• Vana att arbeta med system för verksamhetsstöd exempelvis Heroma, Visma, Procapita, TimeCarepool är meriterande
• Förmåga att driva förändringsprocesser och projekt med brukaren i fokus
• God förmåga att kommunicera samt samarbeta med såväl interna som externa kontakter
• Lyhörd samt förmåga att skapa trygghet och motivera medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov
• Ekonomiskt förhållningssätt och en god förmåga att prioritera och organisera
• Körkort är ett krav
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Anställningsvillkor
Tillsvidare under förutsättning att nödvändiga beslut tas.
Heltid måndag-fredag. Tillträde enligt överenskommelse. Ange löneanspråk.
Kontaktperson
Verksamhetschef Pernilla Elings-Pers 0240-86458
Facklig kontaktpersoner
Kommunal 0240-860 00 växel
Vision 0240-860 00 växel
Ledarna 0240-860 00 växel
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 21 augusti 2022. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsföretag.