OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.Vi är ett trevligt och glatt gäng som nu söker en chefskollega inom äldreomsorgen!
Vill du vara en av våra nyckelpersoner? Vill du vara med i vår spännande verksamhet och i omställningsarbetet gällande den nära vården? Vill du också vidareutveckla din verksamhet utifrån Ludvika kommuns nyss framarbetade värdegrund Laganda som består av fyra principer; relationer, glädje, lärande och driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Du får dessutom möjlighet att utvecklas i ett team med enhetschefer och leda ett utvecklingsbart arbetsledarområde.
Vi söker nu en enhetschef till äldreomsorgen till Granliden som är ett av våra särskilda boenden med heldygnsomsorg. Vid Granliden startar vi också nu en ny verksamhetsdel inom demensomsorgen som ingår som en del i denna enhetschefstjänst att driva nystarten av denna verksamhet tillsammans med sina medarbetare. Inom samma verksamhetsområde finns hälso- och sjukvården.
Som enhetschef hos oss ingår du i ett team av enhetschefer, vilket innebär dagligt stöd och samverkan. I rollen som enhetschef har du även stöttning av närmaste chef i form av kontinuerliga strategisamtal samt av olika stödfunktioner i form av bemanningsenheten, ekonomiadministratörer, stödpedagoger med flera.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef inom äldreomsorgen erbjuder vi dig ett spännande, självständigt samt varierande arbete där det ställs krav på god samarbetsförmåga både internt och externt samt ett flexibelt arbetssätt. I arbetet förekommer även samverkan i form av kontakt med brukare, anhöriga och företrädare.
I ditt uppdrag kommer du som enhetschef vara ansvarig för att utifrån uppsatta mål driva en del i befintlig verksamhet inom demensvården vid Granliden men också få möjligheten att vara med och utforma samt starta upp en ny enhet inom verksamheten. Du arbetar i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument som bas för att leda verksamheten och ansvarar för kvalitativa och ekonomiska resultat i balans.
Du är ansvarig för att enheten är en attraktiv arbetsplats där du motiverar och engagerar dina medarbetare i lagandans tecken med brukaren i fokus. Du har ett helhetsansvar för din verksamhets ekonomi, personal och arbetsmiljö.
Andra uppdrag som ingår i tjänsten är:
• Ansvara för systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering
• Bemanningsplanering och schemaläggning
• Administration i olika system förekommer i det dagliga arbetet
• Dokumentation och rapportering
Kompetenskrav
• Högskoleutbildning med inriktning ledarskap så som sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet, personal- och arbetslivsprogrammet, beteendevetarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet. Alternativt relevanta högskolekurser i kombination med arbetslivserfarenhet från tidigare chefsposition.
• Erfarenhet från tidigare ledarskapsbefattning med personal- och budgetansvar är ett krav
• Erfarenhet och goda kunskaper i bemanningsplanering och schemaläggning är ett krav.
• Erfarenhet från demensomsorg är ett krav.
Övrigt meriterande
• Vana att arbeta med system för verksamhetsstöd exempelvis Heroma, Visma, Procapita, TimeCarepool
• God förmåga att driva förändringsprocesser och uppdrag med brukaren i fokus
• God förmåga att kommunicera samt samarbeta med såväl interna som externa kontakter
• Lyhörd samt förmåga att skapa trygghet och motivera medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov
• Ekonomiskt förhållningssätt och en god förmåga att prioritera och organisera
Personliga egenskaper
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor inom vår verksamhet får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Arbetsgivaren möjliggör ett flexibelt arbetsliv i de verksamheter där distansarbete fungerar. Möjlighet finns att göra överrenskommelse om distansarbete på del av arbetstid i samråd med närmaste verksamhetschef. Du har som anställd också tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling samt växling av semesterdagstillägg.
Anställningsvillkor
Tillsvidare under förutsättning att nödvändiga beslut tas.
Heltid måndag-fredag. Tillträde enligt överenskommelse. Ange löneanspråk.
Kontaktperson
Verksamhetschef Pernilla Elings-Pers 0240-86458
Fackliga kontaktpersoner
Kommunal 0240-860 00 växel
Vision 0240-860 00 växel
Ledarna 0240-860 00 växel
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 31 januari 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss all hjälp från rekryteringsföretag.