Enhetschef anhörighetanställda

Enhetschef anhörighetanställda

Arbetsbeskrivning

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

I Gävle kommun kan den som beviljas hemtjänst lämna önskemål om att en anhörig ska vara den som utför hemtjänstuppdraget genom en anhörighetsanställning. Genom att tänka nytt, jobba i processer och våga prova olika lösningar har vi utvecklat verksamheten för anhöriganställda och uppnått både höjd kvalitet och ökad effektivitet i vår hemtjänst.

Enheten för anhöriganställda är en sammanhållen organisation kring anhöriganställda/medarbetare och dess närstående/ kunder. Enheten har två enhetschefer och en kundsamordnare som ansvarar för upprättande och uppföljning av genomförandeplan via hembesök hos kunderna, ibland behöver du använda tolk Vid hembesök och träffar.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett varierande, innehållsrikt och meningsfullt arbete där vi gemensamt tar ansvar för individens bästa och gör skillnad i människors liv? Bra! Då kan du vara den enhetschef vi söker till enheten för anhörighetanställda. Här får du verka i en verksamhet som skapar integration genom delaktighet och medskapande där människan står i centrum. Kom och gör Gävles framtida omsorg tillsammans med oss!

Som enhetschef blir ditt uppdrag att verkställa beslut, leda och följa upp verksamheten som bygger på ett förtroende mellan anhöriganställd och kund och anhöriganställd och enheten, att det som är beviljat utförs på rätt sätt.

Enhetens medarbetare är PAN-anställda anhöriga som utför hemtjänstinsatser för närstående, med ett omfattande omvårdnadsbehov. Som enhetschef arbetar du med hela anställningsprocessen från början till slut.

I rollen ansvarar du för planering, styrning, ledning, uppföljning och utveckling av verksamheten utifrån politiskt satta mål och andra styrdokument. Du har fullt verksamhetsansvar vilket innebär att du ansvarar för ekonomi, medarbetare och arbetsmiljö.

Genom att du tar tillvara på de anhörighetsanställda medarbetarnas kompetenser skapar du engagemang och delaktighet där du vägleder och stöttar till individuell utveckling och motivation.

Du rapporterar till verksamhetschefen och ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp där du har du en aktiv och viktig roll.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning, gärna inom social omsorg eller socionom, alternativt har du annan utbildning och arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Du är en trygg chef/ledare med goda kunskaper att möta och vägleda människor i olika svåra situationer. För att lyckas och trivas i rollen har du förståelse och intresse för olika kulturer och dess påverkan på olika situationer.

Har du erfarenhet från verksamhetsområdet inom SoL/LSS/Socialpsykiatri ses det för tjänsten meriterande. Har du erfarenhet av arbete från frivilliga organisationer ses även det för tjänsten meriterande.

Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete vilket ställer krav på att du är flexibel, initiativtagande och snabbt kan ställa om och ta beslut utifrån kundens och verksamhetens behov.

Som chef/ledare i vår verksamhet blir du en förebild och motiverar och entusiasmerar medarbetarna vilket innebär att du har förmågan att uppträda med ett aktivt ledarskap som är lyhört, empatiskt och inspirerande. Du föregår med gott exempel och sätter normer för lämpligt beteende och främjar likabehandling.

Du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer i såväl interna som externa kontakter där du når framgång genom samsyn och samverkan. Det förutsätter att du har god förmåga att skapa tilltro och tillit och sprida lugn och stabilitet.

Kvalitet, bemötande och samarbete är de viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund. För dig är det självklart att utgå från den i mötet med kunder, anhöriga och varandra.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, Stöd i hemmet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 maj 2023
  • Ansök senast: 4 juni 2023

Liknande jobb


Enhetschef Funktionsstöd/LSS

Enhetschef Funktionsstöd/LSS

24 november 2024

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

22 november 2024

22 november 2024

8 november 2024