Enhetschef Arbetsmarknadsavdelningen

Enhetschef Arbetsmarknadsavdelningen

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknadsavdelningens verksamhetsidé är att vi genom anpassad sysselsättning för personer på väg mot en egen försörjning bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Arbetsmarknadsavdelningen består utöver Arbetsmarknadsenheten av Växthuset i Mörsil, Återbruket och stödfunktioner.

På Arbetsmarknadsavdelningen är vi ett team som har olika funktioner kring våra medarbetare. Många jobbar med att slussa in och arbetsleda nya personer, några med att ge utvecklande insatser och några med att stötta medarbetare att kliva vidare till en varaktig försörjning. Vi har ett starkt engagemang för att minska arbetslöshet och försörjningsstödstagande samt att öka inkludering och delaktighet i samhället. Detta är en såväl nationell som regional och lokal angelägenhet.

Arbetsuppgifter:
På Arbetsmarknadsenheten arbetar idag 9 arbetsledare/handledare och runt 35 medarbetare. Som enhetschef är arbetsledarna/handledarna samt medarbetarna direkt underställda dig.

Arbetsmarknadsenheten hanterar transporter, enklare vaktmästeri, skötsel och underhåll av infiltrationsdammar, återvinningsstationer, bemanning av återvinningscentraler, parkskötsel och har också en köksverksamhet som bakar och levererar fika till kommunens cafeteria och mötesverksamhet. Arbetet utförs i nära samarbete och dialog med avdelningar inom kontoret för samhällsutveckling men även med andra kommunala parter, myndigheter och näringsliv

Din främsta uppgift är att leda och fördela arbetet samt vägleda och ge stöd till dina medarbetare. Som enhetschef för Arbetsmarknadsenheten är du tillsammans med avdelningschef ansvarig för det strategiska utvecklingsarbetet och för enhetens verksamhet, kvalitet och ekonomi. Du säkerställer att verksamheten bedrivs enligt de krav som ställs i de uppdrag vi utför och att en god arbetsmiljö och ett kreativt arbetsklimat råder samtidigt som stöd, anpassning, coachning och motivering av individer som står långt från arbetsmarknaden är vårt huvuduppdrag. Du leder, planerar, utvecklar och följer upp verksamheten.

Chefskapet i Åre kommun kännetecknas av tre områden; ledarskap, arbetsgivaransvar och verksamhetsansvar. För ett gott chefskap måste alla tre delarna finnas och de tre områdena går in i varandra på många olika plan.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

- Relevant yrkeserfarenhet och/eller utbildning för ansvarsområdet.
- Du har flera års erfarenhet av att jobba i ledande position med eget budgetansvar, gärna med fokus på förändrings- och utvecklingsarbete.
- Du har goda kunskaper i arbetsmiljöarbete och ekonomistyrning.
- Du har också en tydlig kommunikativ förmåga både i tal och skrift, du är lyhörd för dina medarbetares tankar och idéer.
- Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande.
- Då verksamheten drivs över hela Åre kommun kan kortare bilresor i förekomma i tjänsten, därav krävs Körkort B.

Du är en trygg och positiv ledare och som har förmåga att skapa ett gott samarbets- och arbetsklimat. Du tror på att saker blir bättre när de görs tillsammans, i tillit till varandras egenskaper och förmågor. Det absolut viktigaste för att lyckas med arbetet är att du har en genuint positiv människosyn, en stark tro på att alla människor kan lyckas med rätt förutsättningar och att du är en person som får saker att hända. För att skapa trygghet, struktur och i perioder överbrygga glapp har du förmåga och är beredd att ibland delta och arbeta praktiskt nära dina medarbetare i verksamheten.


Placeringsort Järpen, möjlighet till viss distansarbete.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åre Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 mars 2024
  • Ansök senast: 7 april 2024

Liknande jobb


14 november 2024

Enhetschef lokalvård

Enhetschef lokalvård

14 november 2024

Enhetschef till äldrecentrum Ekedal

Enhetschef till äldrecentrum Ekedal

13 november 2024

4 november 2024