OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med att utveckla vår verksamhet?
Välkommen till Åstorp Söderåsstaden där människor och företag möts och växer.
Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.
Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.
Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.
Arbetsmarknadsenheten samordnar Åstorps kommuns arbetsmarknadsinsatser genom arbetsinriktad daglig verksamhet, praktiska avdelningar och coachande verksamhet. Daglig verksamhet och praktiska avdelningar erbjuder deltagare med fysiska- psykiska- eller intellektuella
funktionsnedsättningar att deltaga under anpassade former med handledarstöd.
Våra arbetsmarknadscoacher arbetar med att coacha individer mot arbete och studier, bland annat genom samverkan och kartläggning av individer som uppbär ekonomiskt bistånd. Målet är att varje insats ska hjälpa individen att bli självförsörjande. Alla insatser bedrivs utifrån individuella behov och förutsättningar. Arbetsmarknadsenheten arbetar på uppdrag av socialförvaltning, vuxenutbildning, Arbetsförmedling och Försäkringskassa Daglig verksamhet regleras av Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
ARBETSUPPGIFTER
I funktionen som enhetschef på arbetsmarknadsenheten har du ansvaret för arbetsinriktad daglig verksamhet och tillhörande praktiska avdelningar och vissa arbetsmarknadsinsatser. Du har ansvar för personal, budget, arbetsmiljö, systematisk uppföljning, måluppfyllelse, verksamhetsplanering och allt detta i ständig förändring. Arbetsgivarrelationer, samverkan med företag, föreningar, resten av kommunen och myndigheter kräver gott ambassadörskap. Du gillar att samverka! Omvärldsbevakning är en självklarhet.
Verksamheten kräver ett nära och operativt ledarskap med tydlighet och tillit, men som även kan sätta mål och implementera de kompetensinsatser som krävs för att stärka arbetsmarknadsenhetens uppdrag med arbetsinriktad daglig verksamhet och att skapa bästa verksamhet för att personer ska nå till arbete och studier. Du är lyhörd, duktig på att kommunicera och att ge kontinuerlig feedback.
Din närmsta chef är arbetsmarknadschef och som administrativt och samordnande stöd finns chefsstöd.
Vi ser fram emot din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig, -beteende eller arbetsvetenskaplig inriktning, socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat som chef/ledare, meriterande är om du har ledarerfarenhet inom området funktionsvariationer.
Vi ser det också som meriterande är om du är förankrad inom kommunala arbetsmarknadsuppdrag och har erfarenhet av att samverka med socialförvaltning, arbetsgivare, Arbetsförmedling, Försäkringskassan. Vi ser gärna att du har kunskaper om såväl LSS lagen som socialtjänstlagen samt arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsmiljöarbete och facklig samverkan.
Du är modig, inspirerar till nytänkande och skapar möjlighet för medarbetarna att ta ansvar och vara med och påverka beslut.
Du är strukturerad och har förmåga att leda i förändring med ena benet i nuläge samtidigt som du bygger morgondagen.
Du har erfarenhet av att arbeta och leda digitalt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.