OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.
Se hit! Är du en trygg och engagerad ledare med mycket driv och förmåga att hitta lösningar? Gillar du att arbeta i en föränderlig verksamhet där du ofta fattar snabba beslut? Vi söker nämligen efter dig som vill leda kommunens barn- och ungdomsverksamhet. Den innefattar idag korttidstillsyn, korttidsvistelse, ledsagarservice, avlösarservice samt kontaktpersoner.
Ditt nya jobb
Som enhetschef är din uppgift att leda, planera, utveckla, följa upp och analysera verksamheten. I tjänsten ingår personalansvar, budgetansvar och ansvar för verksamhetens kvalitet och utveckling.
Din främsta uppgift är att vara en verksamhetsnära ledare som lyfter och utvecklar dina medarbetare samt främjar en kultur som kännetecknas av arbetsglädje och en vilja att skapa den bästa verksamheten för våra barn och ungdomar. Du leder dina medarbetare i bemötande, arbetsmetoder och upprättande av genomförandeplaner- allt individuellt anpassat efter barnens- och ungdomarnas behov.
Du kommer spela en viktig roll i ledningsgruppen för vård- och omsorgs kommunala verksamheter. Där samarbetar du med tio chefskollegor på ett prestigelöst sätt för att lära av varandra och bidra till kommunens helhet.
Utanför chefs ordinarie arbetstid (kvällar och helger) omfattas verksamheten av "Chef i beredskap" – kommunens modell för att säkerställa att medarbetare har tillgång till arbetsledning dygnet runt, samtidigt som du som chef kan koppla av. Det innebär att det i tjänsten ingår ca fem veckor om året då du har beredskapen.
Barn- och ungdomsverksamhetens olika delar ligger samlade i ett lugnt område med närhet till natur och kommunikationer. Dina ramar är tydliga och du har stora möjligheter att forma ditt arbetssätt och din arbetsmiljö. Till din hjälp finns två samordnare på plats i verksamheten samt centralt stöd från verksamhetschef, businesscontroller, redovisning, HR, IT och kommunikation.
Tillsammans med kommunens övriga chefer deltar du på chefsfrukostar samt chefsforum för gemenskap och utveckling vid ett antal tillfällen under året. Österåkers kommun erbjuder friskvårdsbidrag, löneväxling, föräldrapenningtillägg, omvandling av semesterdagstillägg till ledig tid, försäkring samt personalstöd via Falk. Vi har utformat en ledarkompass som sammanfattas av fyra värdeord; framåtblickande, förtroendeskapande, möjliggörare och tydlig. Som ledare i Österåkers kommun skapar du ett klimat som präglas av engagemang och delaktighet. Med ledarkompassen som utgångspunkt skapar du möjligheter för medarbetare och invånare att vara medskapare av framtidens Österåker och bidrar till gemenskap och en positiv utveckling för kommunens bästa.
Din profil
Som person är du trygg i dig själv och arbetar målmedvetet och engagerat mot uppsatta mål. Du är prestigelös och har förmågan att få andra att vilja bidra till verksamhetens framgång. Du tycker om att samarbeta både internt och externt och känner en tillfredsställelse av att ha många kontaktytor. Du är duktig på att se lösningar och tycker om att vara drivande.
Du har:
• Akademisk utbildning med för uppdraget lämplig inriktning
• Ledarskapsutbildning
• Tidigare erfarenhet av arbetsledning inom vård- och omsorg med goda referenser
• Erfarenhet av insatsen korttidsvistelse och korttidstillsyn värderas högt
• Goda kunskaper om olika diagnoser, om LSS lagstiftning samt förståelse för myndighetsutövningen
• Erfarenhet av ekonomi- och budgetarbete
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Inom Österåkers kommun pågår utvecklingsarbeten som innefattar välfärdsteknik och vi välkomnar idéer och kunskaper inom området digitalisering. Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Anställningens omfattning
100%
Anställningsform
Tillsvidare
Tillträde
1 januari 2021 eller enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag
9 november 2020
Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på annat vis.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni här.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17