OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Laxå kommun
Laxå kommun är en liten kommun i södra Närke som satsar inför framtiden. Medvetna satsningar görs för att stärka kommunen inom näringsliv, arbetsmarknad samt boende med kvalitet.
Laxå kommun ligger strategiskt mellan Stockholm, Göteborg och Oslo. Kommunen består av de mindre orterna Finnerödja, Hasselfors, Röfors och Tived samt huvudorten Laxå. Genom centralorten Laxå passerar E20 och utmed detta område erbjuder kommunen tomtmark med mycket bra skyltläge. Idag är det ett aktivt område för handel, industri och serviceföretag.
Laxå var förr en järnvägsknut av dignitet och idag märks det på de goda tågförbindelserna vi har till framför allt Stockholm och Göteborg men också till Hallsberg, Kumla och Örebro. Inom hela Laxå kommun har vi mycket fin och vacker natur med riktigt stora skogar och många fina sjöar. I kommunen finns Tivedens Nationalpark som varje år har cirka 100 000 besökare.
Laxå kommun söker enhetschef till den centrala bemanningsenheten som är under uppbyggnad inom kommunen. Bemanningsenheten tillhör kommunstyrelsens område och är placerad direkt under personalchefen och med uppdrag att serva alla verksamheter inom kommunen i bemanningsfrågor. Verksamheten ska byggas upp under hösten 2013 och rutiner för arbetet ska tas fram och förankras.
Som Enhetschef har du ansvaret för personal, arbetsmiljö och budget för din enhet, vilken kommer att bestå av två assistenter och även hela social- och omsorgsnämndes vikariepool om ca 25 personer samt dessutom de timvikarier som arbetar inom verksamheterna. Du leder, planerar, samordnar och följer upp verksamheten. Du är ansvarig för utvecklingsarbete, för uppföljning och kvalitetsarbetet för enheten där ekonomi- och verksamhetsuppföljning är en viktig del. Du ansvarar för vikarieanskaffningen för kommunens samtliga verksamheter där både vikariepoolen och timvikarier behövs för att täcka behoven. Du stöttar chefer i frågor som rekrytering och kompetensförsörjning, introduktion, bemannings- och schemafrågor, anställningsfrågor samt ansvarar för kommunens personalarkiv. Strategiska frågor inom området med omvärldsbevakning och framtidsbedömning är viktiga inslag i arbetsuppgifterna men lika viktigt är också att du kan och vill arbeta operativt
Övrigt förekommande arbetsuppgifter är att bidra till kompetensutveckling av kommunens chefer och medarbetare genom information och utbildningsinsatser inom ditt område. Du arbetar också med utredningar och uppföljningar av verksamheterna inom ditt ansvarsområde. Enheten kommer även att ha systemansvar för Time Care samt för WinLas
Vi söker dig som har en examen från universitet/högskola inom personalområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Många års arbetslivserfarenhet inom arbetsområdet är ett krav med kunskap och erfarenhet av rekrytering, schemaläggning och arbetstidsfrågor samt vikariehantering. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god vana av textbearbetning och dokumentskrivning. Du ska kunna hantera vanligt förekommande dataprogram.
Som person är du förtroendeingivande och rak och tydlig i din kommunikation. Du är effektiv, initiativrik, mål- och resultatinriktad och har en vilja att driva och utveckla verksamheten framåt. Du ska vara strukturerad, organiserad, ha ett strategiskt tankesätt, ha god samarbetsförmåga och god serviceanda. Meriterande är om du har erfarenhet av arbetsledning, erfarenhet av att ha arbetat med central bemanningsenhet/central vikariehantering samt från kommunal verksamhet. Välkommen med din ansökan
Körkort klass -B---.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef