OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla Örebros bygglovsavdelning och våra digitala plattformar? Brinner du för människors livsmiljöer och samspel? Tycker du att juridik är spännande och att rättssäkerheten är viktig? Fylls du av energi när du kan ge god service?
Vi är ett härligt gäng på bygglovs administration- och tillsynsenhet i Örebro kommun som behöver en trygg och utvecklande ledare. Är du vår nästa enhetschef?
Om tjänsten
Som enhetschef på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen leder, stärker och utvecklar du ditt ansvarsområde mot uppsatta mål genom att vara en tydlig ledare och ett inspirerande föredöme. Du främjar dina medarbetares utveckling och skapar de bästa möjligheterna för medarbetarna att ta ett eget ansvar. Du företräder kommunen som arbetsgivare, samverkar och följer lagar och riktlinjer. Du ansvarar för enheten och i det löpande arbetet är du proaktiv och finner vägar för utvecklingsmöjligheterna. Du har också ett utpekat ansvar att leda utvecklingen för verksamheten på hela bygglovsavdelningen vad gäller verksamhet och digitala plattformar. En stor del av arbetet består av kommunikation och samspel med Miljö- och stadsbyggnads övriga enheter och kommunens övriga verksamheter, men även Bygg- och miljönämndens politiker.
Enheten består av 7 medarbetare och ansvarar dels för Bygg- och miljönämndens tillsynsverksamhet inom plan- och byggområdet samt bygglovsavdelningens administration som är navet i Örebros kommuns effektiva bygglovshantering. En god bygglovsprocess är en nyckel till hela kommunens utveckling och attraktivitet, och bygglovs administration och tillsynsverksamhet ser till att detta fungerar från ax till limpa.
I din chefsroll leder du enhetens arbete. Du ansvarar för att skapa goda och effektiva arbetssätt. Du har kompetens inom ansvarsområdet och kan tillsammans med medarbetarna på ett aktivt sätt driva det dagliga arbetet samt skapa utveckling framåt.
Som chef driver du utvecklingsarbete på enheten och på avdelningen. Du är en del i Miljö- och stadsbyggnads chefsgrupp samt arbeta nära andra avdelnings- och enhetschefer, förvaltningschefen, strategiska utvecklingsfunktioner samt andra förvaltningar och verksamheter, inom kommunen. Du triggas av vårat aktivitetsbaserade arbetssätt i våra fina lokaler samt det förvaltningsövergripande arbetet med att utveckla en attraktiv arbetsplats där mod, trivsel och engagemang kännetecknar oss.
Exempel på arbetsuppgifter:
Du kommer ansvara för den dagliga verksamheten inom enheten, och inom rollen ligger;
• budget- och resultatansvar
• ansvar för utveckling av verksamheten, att enhetens arbete utformas och utvecklas i linje med avdelningens mål och Miljö- och stadsbyggnads vision, uppdrag och övergripande mål
• ansvar för att gällande lagar, rutiner m.m. följs
• arbetsmiljöansvar tillika personalansvar för enhetens medarbetare
• ansvar för informationsflödet till medarbetarna
• ansvar för avdelningens verksamhetsutveckling och utveckling av våra digitala plattformar och system
Om arbetsplatsen
Bygglovsavdelningens avdelningsledning leder och utvecklar Bygglovsavdelningen och dess verksamhet. Bygglovsavdelningen består av totalt ca. 25 medarbetare varav 7 utgår från Bygglovs administration- och tillsynsenhet (BAT). Som enhetschef för BAT-enheten har du personalansvaret för medarbetarna på enheten. Du kommer ingå i Avdelningsledningsgruppen tillsammans med enhetschefen för Bygglovsenheten och er gemensamme avdelningschef. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen arbetar aktivitetsbaserat med utgångspunkt från kontorskomplexet CityPassagen och avdelningens arbetssätt är digitalt och flexibelt.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
• akademisk utbildning inom områden som exempelvis arkitekt, juridik, civil- eller högskoleingenjör alternativt YH utbildning som Bygglovshandläggare eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• ledarerfarenhet
• mycket god datavana
• erfarenhet inom något eller några relevanta områden så som juridik, tillsyn och/eller bygglov
• erfarenhet av verksamhetsutveckling/digital utveckling
• du behärskar det svenska språket mycket väl både i tal och skrift
Vi söker en engagerad och framåt enhetschef med stort intresse för kundservice, bygglov, juridik och digital utveckling. Att leda verksamheten som ansvarar för bygglovs administration- och tillsynsverksamhet kräver god strategisk och kommunikativ förmåga samt ihärdighet för att uppnå goda resultat. Du har en god samarbetsförmåga samt en god förmåga att kommunicera i svenska både skriftligt och muntligt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande:
• erafrenhet av ekonomi- och verksamhetsansvar
• erfarenhet av bygglovsfrågor
• erfarenhet av tillsynsverksamhet
• erfarenhet av administrativ verksamhet
• erfarenhet av juridik
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation
• B-körkort
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Ansökan
Sista ansökningsdag är 24 april.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67