OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionshinderomsorgen,arbete - assistans
Vilka är vi?
Funktionshinderomsorgen inom Socialförvaltningen arbetar med människor i alla åldrar och livssituationer – barn, ungdomar, äldre med funktionsnedsättning. Vi är uppdelade i tre områden med en gemensam funktionschef och stab. Aktuella områden är; Arbete – Assistans, Boende –Korttids, och Socialpsykiatri – Resurs. Enhetscheferna arbetar i team tillsammans med andra enhetschefer och en enhetsadministratör. Teamen är placerade i nyrenoverade lokaler på A6 i Jönköping.
Till områdena Arbete – Assistans söker vi nu enhetschef som skall arbete med daglig verksamhet.
Arbetslivsinriktad daglig verksamhet (ADV) vänder sig till personer med psykiska- och neuropsykiatriska funktionshinder i yrkesverksam ålder. Med daglig verksamhet avses meningsfull sysselsättning vars syfte är att ge stimulans, personlig utveckling, gemenskap och delaktighet i samhället.
Daglig verksamhet som bedrivs på dagcenter riktar sig till personer som har ett intellektuellt funktionshinder. Vi erbjuder olika värdefulla aktiviteter med varierande inriktning i syfte att främja individens hälsa och välbefinnande.
Ditt uppdrag
Som enhetschef har du ett stort ansvar att strukturera, planera och utveckla de enheter du ansvarar för. Aktuella områden är ADV samt ett dagcenter . Du är underställd områdeschefen och har verksamhets-, personal-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar. I ditt arbete har du stöd av PA-konsult och ekonom men framförallt av dina teammedlemmar. Du skall tillsammans med ditt team utveckla metoder och arbetssätt.
Vi söker dig
Som har en lämplig högskoleutbildning inom området. Erfarenhet av ledande befattning inom vård och omsorg är meriterande. Det är värdefullt med erfarenheter från psykiatrin. Ledarskap handlar om att ha visioner, arbeta målinriktat och skapa engagemang samt ha förmågan att tillvarata medarbetarnas kompetens och idéer. Vi söker dig som är trygg, förtroendeingivande och har ett stort mått av personlig mognad. Du är tydlig, initiativrik och resultatinriktad med en god förmåga att organisera och prioritera. Vidare ser vi att du är aktiv och närvarande som ledare med en förmåga att hantera såväl sakfrågor som medarbetare på ett professionellt sätt. Stor vikt fästs vid personlig lämplighet.
Upplysningar
Områdeschef Eva Bjurenstedt, 036-106838
Fackliga företrädare: http://www.jonkoping.se/fackligasoc
Mål- och ansvarsbeskrivning
Verksamhetens mål
Socialförvaltningens uppgift är att se till att alla som vistas i Jönköpings kommun, utifrån politiskt givna uppdrag och enligt gällande lagstiftning, får sina grundläggande behov av stöd, vård och trygghet tillgodosedda.
Befattningshavarens mål
Som enhetschef inom socialtjänsten ska man vara bärare av socialtjänstens vision, verksamhetsidé och värdegrund. Enhetschefen ska se till att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och utifrån politiska mål och beslut, alltid ha uppdraget i fokus och verka för att verksamheten når uppsatta mål och resultat. Enhetschefen företräder arbetsgivaren och ska vara ett föredöme för sin personal, arbeta utifrån ett konsultativt förhållningssätt och hantera flöden och processer istället för situationer och detaljer. Enhetschefens roll är att se sina medarbetare och verka för att arbetslagen får använda hela sin förmåga.
Arbetsuppgifter och aktiviteter som ingår i befattningen
• Planera och ansvara för verksamheten genom att omsätta planer, mål och beslut till handling och finna nya vägar för effektivisering.
• Planera och ansvara för resurser både kortsiktigt och långsiktigt genom att visa en mycket god förmåga till resurshushållning.
• Arbeta över gränser och samverka genom att vara en skicklig samarbetspartner som initierar och utvecklar samarbete samt en mycket god förmåga att se hela socialtjänstens uppdrag och koppla samman med den egna verksamheten.
• Vara drivande och framgångsrik i utvecklings- och förbättringsarbeten genom att ta stort ansvar för den egna kompetensutvecklingen och förmåga att omsätta erfarenheter och kunskaper i praktisk handling på ett skickligt sätt. Få sina medarbetare att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling.
• Vara professionell chef och god ledare genom att lyfta och entusiasmera medarbetare och arbetslag och företräda arbetsgivaren på ett framgångsrikt sätt.
• Ansvara för att verksamheten bedrivs utifrån ett brukarfokus,
Kunskapskrav
Kunna använda datorn som ett informationsverktyg i det dagliga arbetet samt ha kunskaper i de vanligaste Office-programmen t.ex. Word. Att ha kunskaper i Office-programmen innebär exempelvis att kunna upprätta skrivna dokument.
På svenska kunna uttrycka sig väl i både tal och skrift för att ta till sig och förmedla information.
Ha grundläggande företagsekonomiska kunskaper såsom verksamhetsplanering och budgetering.
Kunna planera och strukturera sitt arbete och för andra. Här ingår sysslor såsom schemaläggning etc.
Kompetenser
Personlig mognad
Initiativtagande
Stabil
Samarbetsförmåga
Ledarskap
Tydlig
Strategisk
Omdöme
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.