Enhetschef demensboende

Enhetschef demensboende

Arbetsbeskrivning

I Munkfors kommun bor modet, viljan och Munkforsandan, en jädra anammakraft som stärker och förenar när vi ställs inför utmaningar. Vi må vara Sveriges nionde minsta kommun, men frågar du oss så är det just litenheten som är vår styrka. Vi går helhjärtat in i allt vi gör. Vi vågar och jobbar hårt för det vi vill ha. Allt går om du frågar oss, så länge man gör det tillsammans. Nu söker vi fler engagerade, stolta och kompetenta medarbetare som vill bidra till vår litenhet och göra stora avtryck.




Beskrivning
Verksamheten omsorg och stöd i Munkfors kommun arbetar med ett förhållningssätt som präglas av tillitsbaserad ledning och styrning.

Målsättningen med detta förhållningssätt är att arbeta med att förändra kultur och arbetssätt med fokus på verksamhetens syfte och medborgarens behov.

Ditt uppdrag som enhetschef i omsorg och stöds verksamhet spänner över många områden. Du har det yttersta ansvaret för en enhet vilket innebär att du ansvarar för att säkerställa ett verksamhetsnära och fullgott administrativt-, arbetsmiljömässigt - och professionellt stöd i kärnverksamheten. I ditt arbete bidrar du till att dina medarbetare ges möjlighet till handlingsutrymme, professionalism och arbetsglädje i arbetet där medarbetarnas kompetens tas tillvara och inflytande möjliggörs. Tillsammans med dina medarbetare och kollegor utvecklar du din enhet utifrån uppsatta mål och tillsammans möter ni framtida utmaningar.

Som enhetschef har du ansvaret för att styra, leda och kvalitetsutveckla verksamheten. Du har även ett aktivt ansvar för arbetsmiljö, ekonomiskt resultat och att lagstiftningar samt olika beslut och riktlinjer efterlevs. Genom ett tydligt och kommunikativt ledarskap skapar du goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje.

I ditt uppdrag ingår även att:
• fortlöpande tillägna sig kunskaper om teambaserat, tvärprofessionellt arbetssätt för att kunna leda och styra arbetet utifrån medborgarens perspektiv och helhetsperspektiv som utgångspunkt
• arbeta med uppföljning och utvärdering
• samverka med övriga kollegor kring medborgarens perspektiv som utgångspunkt och kring resurser

Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning från universitet eller högskola inom ett för tjänsten relevant område eller några års aktuell erfarenhet av arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare har du kunskap om arbetsmiljölagstiftning och kvalitetsledningsarbete.

Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet inom ledarskap, ekonomistyrning samt personalansvar
• arbetslivserfarenhet från kommunal eller annan offentlig verksamhet och därtill förvärvad förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation
• kunskap i gällande lagstiftning inom verksamhetsområdet



Personliga egenskaper

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen. Som person är du trygg och stabil med en god självinsikt. Du bedriver ett ledarskap där du ständigt arbetar för att främja en god arbetsmiljö. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. Du kan på ett tydligt sätt kommunicera mål, fatta beslut och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter.

Din initiativförmåga och din helhetssyn gör det möjligt att både utveckla och förvalta verksamheten. Då rollen innebär många kontaktytor både internt och externt behöver du ha en god samarbetsförmåga.

Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska, i såväl tal som i skrift. Vi förutsätter att du har grundläggande kunskaper i MS-Office. B-körkort är ett krav.

Villkor
Tjänsten innebär en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse.

Urval kan komma att ske löpande under ansökningstiden.



Omsorg och stöd som arbetsplats



Välkommen till omsorg och stöd, verksamheten som omfattar äldreboende, hemtjänst, LSS, socialpsykiatri och familjerådgivning. Här blir du en del av Munkfors kommuns största lag där över 300 vardagshjältar hjälper sina medmänniskor till ett bättre liv, 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Respekt, trygghet, integritet och värdighet är några av nyckelorden i vår breda verksamhet där vårdtagarens behov formar vårt arbete.



Björkdungen som arbetsplats



Nybakade bullar, Sven-Ingvars i högtalaren och en mjuk päls att klappa. Så kan en helt vanlig fikastund se ut på Björkdungen, kommunens särskilda boende för personer med olika former av demenssjukdomar. Det byggdes 2012 och har 33 ljusa och moderna lägenheter. Den välkomnande utemiljön gör att alla sinnen blir tillfredsställda. Här finns promenadstråk och rikligt med växter, blommor och odlingar. Boende och medarbetare har också sällskap i form av katter, höns och fåglar som förgyller tillvaron. Alla fyra avdelningar har välutrustade kök. Personalen på Björkdungen lagar maten och de boende får självklart vara delaktiga om de önskar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Omsorg & stöd, Björkdungen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2023
  • Ansök senast: 9 mars 2023

Liknande jobb


Vårdenhetschef till Seldingerenheten

Vårdenhetschef till Seldingerenheten

21 november 2024

Enhetschef till psykiatrisk mottagning, Ale

Enhetschef till psykiatrisk mottagning, Ale

21 november 2024

Enhetschef till steriltekniska enheten i Hässleholm

Enhetschef till steriltekniska enheten i Hässleholm

21 november 2024

21 november 2024